ADA banyak sebab kenapa peminat lagu-lagu Melayu harus menghargai naskhah terbaharu daripada Dayang Nurfaizah berjudul Belagu.

Ia bukan sekadar sebuah album biasa-biasa yang hanya diterbitkan untuk meneruskan kelangsungan kerjaya seni penyanyi tersohor itu.

Sebaliknya, jauh lebih penting, Belagu adalah karya yang sarat mengisi aspirasi dan kecintaan Dayang Nurfaizah pada khazanah seni Melayu.

Bukan sehari dua, sebaliknya, sudah bertahun penghibur itu menyimpan hasrat merakamkan lagu-lagu Melayu klasik yang disifatkannya sebagai harta pusaka yang wajar dipulihara oleh anak seni sepertinya.

Bertitik tolak daripada situlah, Dayang Nurfaizah menyimpan niat sebelum mengorak langkah dan menggerakkan usaha merealisasikan apa yang sudah lama diinginkan.

Dan kerja kerasnya bersama pasukan pengurusannya termasuk pengurusnya, Sharina Ahmad kini sudah memperlihatkan hasil yang amat memberangsangkan apabila muncul sebagai album penyanyi tempatan paling laris dijual di pelantar digital.

Dayang Nurfaizah, Sharina dan pasukannya sudah tentu juga boleh tersenyum manis kerana Belagu menduduki carta nombor satu di iTunes.

“Alhamdulillah. Hanya itu yang mampu Dayang lafazkan bila mendengar khabar album Belagu mendapat sambutan di platform digital.

“Hasrat dan cita-cita Dayang untuk merakamkan sebuah album yang mengandungi lagu-lagu Melayu klasik sudah menjadi kenyataan. Kini, usaha seterusnya adalah mengajak seluruh pencinta seni tanah air untuk sama-sama menghargai khazanah kita,” kata Dayang Nurfaizah kepada Astro AWANI.



Kata Dayang Nurfaizah, besar harapannya pendengar muzik Melayu khususnya generasi muda mengenali lantas menghargai khazanah lagu-lagu klasik.

“Jika kita sendiri tidak mengangkat warisan ini, lambat-laun ia akan berkubur begitu sahaja. Dayang anggap penghasilan album ini bukan saja satu penghargaan kepada orang-orang lama tapi juga sebagai satu tanggungjawab sebagai anak seni,” sambungnya.

Apa maksud Belagu?

Belagu kata penyanyi kelahiran Kuching, Sarawak itu sebetulnya juga sebuah projek khas bagi menyempurnakan intepretasinya dalam menyampaikan lagu-lagu Melayu malar segar.

Bahkan, tidak keterlaluan jika Dayang Nurfaizah menganggap, Belagu adalah naskhah yang menyimpan nilai sentimental dan terlalu peribadi.

Penglibatan Dayang Nurfaizah dalam projek ini adalah secara total bermula dengan pemilihan lagu, menentukan siapakah pengarah muzik, konsep penceritaan sehinggakan tajuk Belagu itu sendiri adalah ilhamnya.

Belagu adalah perkataan yang diambil dari dialek Melayu Sarawak yang membawa maksud menyanyi. Belagu itu ringkas, namun cukup sempurna menterjemah dan menceritakan tentang alunan suara Dayang dalam melengkapkan album ini.

“Bahkan paling utama Belagu adalah satu penghormatan dan penghargaan kepada lagu-lagu klasik,” kata Dayang Nurfaizah menyambung cerita.



Sajian Melayu sarat citra budaya

Ilham rasa dan kreativiti dalam Belagu turut mendapat kerjasama daripada pemuzik ternama Aubrey Suwito yang turut menumpahkan segala idea bernasnya dalam memastikan album ini menghidangkan sajian selera Melayu yang sarat dengan citra budaya namun dalam persona kontemporari.

Penghasilan Belagu, kata Dayang Nurfaizah, dibuat penuh teliti dalam segenap aspek pembikinan.

Bukan hanya pada susunan muzik, bahkan, dalam proses rakamannya juga diberi tumpuan yang begitu serius oleh pasukan penerbitan.

Penyanyi yang sinonim dengan vokal yang mantap itu juga menyuarakan hasratnya untuk melalui sendiri pengalaman merakamkan lagu diiringi muzik yang dimainkan secara langsung tidak seperti kelazimannya.

“Dayang mahukan ‘mood’ lagu yang dipersembahkan mengalir bagaikan air agar emosi penyampaiannya sampai kepada yang mendengar.

“Dayang cuba menghidupkan semula cara orang-orang dulu merakamkan lagu, yakni ditemani pemuzik-pemuzik secara langsung,” cerita Dayang Nurfaizah penuh teruja.

Belagu mengisi seleksi lagu Melayu malar segar yang amat istimewa buat Dayang Nurfaizah.

Lagu-lagu yang terkandung dalam album Belagu ialah Tudung Periuk, Malam Ku Bermimpi, Kenang Daku Dalam Doamu, Tak Seindah Wajah, Tari Tualang Tiga, Jikalau Abang Merindu, Dikirim Jangan Dipesan Jangan serta lagu Gurindam Jiwa (duet bersama Hael Hussaini).

Dalam keterujaan bercerita mengenai Belagu juga, Dayang Nurfaizah mahu mengambil kesempatan merakamkan rasa terima kasih dan penghargaan yang tulus buat Kementerian Komunikasi dan Multimedia serta beberapa pihak lain yang membantunya merealisasikan projek yang penuh dengan kecintaan itu.

Belagu diterbitkan oleh syarikat produksi milik Dayang Nurfaizah, DN & AD Entertainment Sdn Bhd dengan kerjasama Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia dan diedarkan oleh Universal Music Malaysia.

Album ini boleh dinikmati secara digital sekarang di platform muzik maya utama seperti Spotify, Apple Music, iTunes, KKBox, Deezer dan Joox.