ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Khamis, 22 Oktober 2020.

1) Work from home? Ini fakta anda perlu tahu

Dasar Bekerja Dari Rumah (WFH) bagi kawasan dilaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang mula berkuat kuasa hari ini menyaksikan masih wujud kekeliruan dalam segelintir majikan dan pekerja.

Dalam memastikan inisiatif itu dapat berjalan lancar, pihak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) mengeluarkan soalan lazim yang bakal menjawab persoalan berkait dasar ini.

2) Gara-gara elak ular, dua beranak maut kemalangan dengan kenderaan 4x4

Gara-gara cuba mengelak seekor ular, seorang peneroka bersama anaknya maut selepas kereta yang dinaiki mereka bertembung dengan sebuah kenderaan pacuan empat roda.

Kemalangan itu berlaku di kilometer 61 Jalan Jerangau-Jabor pada kira-kira jam 10 pagi Khamis.

3) Perhimpunan Agung UMNO 2020 ditangguhkan

UMNO telah membuat keputusan untuk menangguhkan Perhimpunan Agungnya, sehingga selewat-lewatnya Jun 2021, ekoran penularan COVID-19 di negara ini.

Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, tarikh yang baharu akan dimaklumkan kemudian.

4) Jadilah kerajaan berkualiti, lanjutkan moratorium tiga bulan lagi - Anwar Ibrahim

Kerajaan harus menonjolkan kepimpinan yang punya kualiti dengan melanjutkan moratorium pinjaman untuk tiga bulan lagi, tegas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

5) Kotor dan guna logo halal tanpa kebenaran, kilang kicap diarah tutup

Sebuah kilang kicap yang terletak di Kuala Mengkuang telah diarahkan tutup, dalam sebuah Op Sepadu hari ini setelah didapati melakukan pelbagai kesalahan.

6) COVID-19: 847 kes positif, lima kematian, 6 kluster baharu antara tumpuan sidang media KKM

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengenal pasti sebanyak enam lagi kluster baharu COVID-19 dan pertambahan kes kematian baharu pula sebanyak lima kes.

7) COVID-19: Enam lagi kluster baharu dikenal pasti - KP Kesihatan

KKM mengenal pasti sebanyak enam lagi kluster baharu jangkitan COVID-19 di negara ini pada Khamis.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kesemua kluster baharu yang dilaporkan itu dikenali sebagai Kluster Tinusa, Kluster Sauh, Kluster Jambu, Kluster Sofi, Kluster Bah Mutiara, dan juga Kluster Umboo.

8) PKPB: Arahan WFH bertujuan kurangkan pergerakan, interaksi orang ramai - Ismail Sabri

Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata arahan bekerja dari rumah (WFH) yang berkuat kuasa mulai hari ini bertujuan untuk mengurangkan pergerakan dan interaksi dalam kalangan masyarakat.

9) COVID-19: Masih tiada ubat, jika ada.. pelopor itu sudah kaya-raya - Dr Noor Hisham

"Masih tiada ubat berkesan yang mampu mencegah penyakit COVID-19, jika ada sekalipun, sudah pastinya pelopor itu kini menjadi kaya raya."

Itu tegas Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah selepas ramai mendakwa terdapat beberapa kaedah yang kini boleh merawat virus itu.

10) Masyarakat diminta waspada individu menyamar pegawai Perkeso

Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) menerima aduan berhubung kegiatan individu menyamar sebagai pegawai perkhidmatan pekerjaannya menyasarkan mangsa dalam kalangan orang awam.