ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 5 Oktober 2021.

1. Pandora Papers: Individu boleh buka akaun bank luar pesisir - Tengku Zafrul

Aktiviti melibatkan luar pesisir dikawal selia oleh Labuan Financial Services Authority (LFSA).

2. 638 kes bunuh diri dalam 7 bulan, meningkat hampir 60 peratus

Sejumlah 638 kes bunuh diri dilaporkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk tempoh tujuh bulan pertama tahun ini.

3. Faktor usia bukan penentu keupayaan memandu - Tun Mahathir

Ia lebih kepada keupayaan mereka untuk memandu seperti tahap penglihatan, pendengaran yang baik serta pantas bertindak.

4. Saya tidak lakukan apa-apa kesalahan jenayah, ini fitnah terhadap saya - Rosmah

Datin Seri Rosmah Mansor hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa beliau tidak melakukan apa-apa kesalahan jenayah dalam kes projek solar hibrid, malah sepatutnya menjadi saksi pendakwaan terhadap bekas pembantunya, Datuk Rizal Mansor.

5. COVID-19: 8,817 kes baharu, tiga negeri catat lebih 1,000 kes

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah melalui ciapan di laman Twitternya memaklumkan, tambahan angka itu menjadikan jumlah keseluruhan kes positif COVID-19 dalam negara kini ialah 2,294,457 kes.

6. DUN Melaka dibubar - Speaker

ang di-Pertua Negeri Melaka, Tun Mohd Ali Mohd Rustam telah bersetuju untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka Keempat Belas berkuatkuasa 4 Oktober 2021.

7. Pukul kanak-kanak autistik: Reman pengurus pusat asuhan disambung 3 hari

Lanjutan reman itu adalah bagi membantu siasatan kes dera kanak-kanak lelaki autistik di sebuah pusat asuhan di Bandar Baru Ampang, Ampang.

8. Ini amaran Zahid: 'Khianat kerajaan Melaka, sedia terima tindakan'

Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberi amaran keras kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) UMNO di Melaka yang dianggap berpaling tadah hingga menyebabkan krisis politik ketika ini.

9. Mahkamah diberitahu Ahmad Zahid atur pengubahan haram RM7.5 juta

Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bekas Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengatur skim pengubahan wang haram berjumlah RM7.5 juta menggunakan perkhidmatan pengurup wang untuk mengubah wang menjadi cek dan akhirnya dimasukkan ke dalam pelbagai akaun simpanan tetap.

10. UMNO belum tentukan kerjasama parti lain bagi hadapi PRN Melaka

Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan memaklumkan parti itu belum memutuskan untuk menjalinkan kerjasama dengan parti lain termasuk gabungan Perikatan Nasional (PN) bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.