ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 3 Oktober 2022.

1. Bubar Parlimen: Istana Negara nafi Perdana Menteri menghadap Agong hari ini

Istana Negara menafikan bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan menghadap yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini.

2. Agong perkenan 14 akta diluluskan Parlimen

Al-Sultan Abdullah memperkenankan 14 akta termasuk Akta Perlembagaan (Pindaan) (No. 3) 2022 mengenai peruntukan Larangan Ahli Parlimen Bertukar Parti yang diluluskan pada Mesyuarat Kedua Penggal Kelima Parlimen ke-14 lepas.

3. PRU15: Pas bertemu pimpinan tertinggi UMNO dalam masa terdekat

Pas akan mengadakan pertemuan bersama pemimpin tertinggi UMNO dalam masa terdekat bagi membincangkan hala tuju kerjasama menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15.

4. Nak gantung, gantung sampai mati - Tajuddin

Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman menganggap tindakan UMNO yang menggantung keahlian beliau, bukanlah satu masalah yang besar.

5. Jangan bimbang amaran cuaca buruk dari AS - MetMalaysia

Jabatan Meteorologi Malaysia menasihati orang awam agar tidak terlalu bimbang dengan amaran cuaca buruk yang dikeluarkan di laman web rasmi kedutaan Amerika Syarikat kepada rakyat mereka di negara ini.

6. PRU15: Tiada jangkaan banjir besar pada Oktober, awal November - MetMalaysia

Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) menjangkakan tiada banjir besar berlaku dari sekarang sehingga awal November kerana negara belum memasuki Monsun Timur Laut.

7. Ejen kosmetik mangsa culik selamat kembali ke rumah

Rosnazirah Mohd Naim, 36 tahun, diiringi pulang oleh Ketua Polis Kelantan, Datuk Muhamad Zaki Harun ke kediaman keluarga di Kota Bharu sekitar jam 2.50 petang.

8. Honda Civic didaftar atas nama Shahrir Samad pada 2013 - Pegawai JPJ

eorang Penolong Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa sebuah kereta jenis Honda Civic Hybrid bernilai RM118,485 didaftarkan atas nama bekas Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Abd Samad pada 31 Dis 2013.

9. Jabatan Penjara tolak permohonan Najib hadir sidang Parlimen

Perkara itu dimaklumkan peguamnya, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, selepas prosiding perbicaraan penyelewengan dana RM2.3 bilion 1Malaysia Development Berhad (1MDB) pada Isnin.

10. Ekonomi Malaysia bukan dalam krisis - Gabenor BNM

Ekonomi Malaysia tidak berada dalam krisis dan trajektori pertumbuhannya kekal positif, tetapi perlu melakukan pembaharuan untuk menjadikan negara yang ekonominya berasaskan inovasi, kata Bank Negara Malaysia (BNM).