ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 13 November 2022.

1. PRU15: 'Umat Islam-Melayu wajib keluar mengundi, pilih calon berintegriti'

Itu antara 14 ketetapan di dalam Deklarasi Kuala Lumpur oleh Muzakarah Cendekiawan, Pemuka Melayu dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Islam yang bersidang pada Sabtu.

2. Mechamato cipta sejarah, tercalon di Anugerah Festival Anime Tokyo 2023

Mechamato The Animated Series adalah satu-satunya siri dari Malaysia yang berjaya menembusi carta TOP 10 undian siri TV popular di Jepun.

3. Nafuzi terkilan sikap tidak profesional kelab

Rasa kecewa yang disuarakan itu berkaitan dengan tawaran lanjutan kontrak sebagai pengendali skuad Penyu musim depan yang disifatkan sebagai tidak profesional.

4. PRU15: Anwar mahu selesaikan isu MA63, adakah kamu percaya? - Abang Johari

Premier Sarawak ketika ditanya mengenai kenyataan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung tawarannya untuk menyelesaikan isu hak Sabah dan Sarawak di bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

5. LRT tergendala: PM arah jawatankuasa ditubuh siasat punca kerosakan

Kementerian Pengangkutan diarah menubuhkan satu jawatankuasa bagi menyiasat secara menyeluruh punca kerosakan berikutan gangguan perkhidmatan hingga menyebabkan stesen transit aliran ringan (LRT) laluan Kelana Jaya ditutup.

6. 4 sekeluarga maut dalam perjalanan ke Langkawi sambut hari jadi 'atuk'

Empat sekeluarga maut manakala seorang lagi parah dalam kemalangan membabitkan dua kenderaan di Simpang Tiga, Jalan Kolam, Machap di Machap pagi tadi.

7. PRU15: B40, M40, 'gated community', semua saya akan jaga - Khairy

Calon Barisan Nasional bagi P107 Sungai Buloh Khairy Jamaluddin menegaskan manifesto yang beliau bentangkan – #KataJanjiSungaiBuloh – akan menyentuh kesemua lapisan masyarakat di kawasan itu.

8. LRT laluan Kelana Jaya kembali beroperasi esok

Perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) laluan Kelana Jaya akan mula beroperasi sepenuhnya bermula jam 6 pagi esok.

9. Banjir: Enam negeri terjejas, bilangan mangsa meningkat dalam tempoh 24 jam

Sebanyak enam negeri iaitu Pulau Pinang, Perak, Selangor, Melaka, Johor dan Kelantan dilaporkan terkesan dengan bencana banjir sehingga 12 tengah hari tadi.

10. Tiga maut dalam kebakaran rumah di Kuching

Tiga individu maut dalam satu kebakaran melibatkan sebuah rumah di Jalan Bunga Tongkeng, malam ini.