ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 15 Januari 2023.

1. Pengasuh taska mengaku tidak bersalah dera bayi hingga koma

Tertuduh didakwa menganiayai mangsa yang berusia empat bulan sehingga menyebabkannya mengalami pendarahan di dalam kepala dan retak di bahagian kiri tempurung kepala.

2. PAU2022: Usul tambahan bukan usul haram - Ahmad Maslan

Menurut Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, beliau telah meminta nasihat daripada peguam-peguam parti berkaitan perkara itu sebelum ia diluluskan.

3. Video lelaki laung azan semasa ritual bukan di Malaysia - MCMC

Hasil semakan pihak itu mendapati, video berdurasi 2 minit 27 saat itu berasal dari luar negara dan ditularkan semula seolah-olah ia berlaku di Malaysia.

4. Lumba haram: Penunggang maut kemalangan di Lebuhraya Utara-Selatan

Seorang penunggang maut selepas motosikalnya terlibat dalam kemalangan bersama lima motosikal lain di Kilometer 187.7 Lebuhraya Utara-Selatan, arah selatan, dekat Bagan Serai, awal pagi ini.

5. Lebih sebulan hilang ketika tunai umrah, usaha cari guru diteruskan keluarga

Walaupun telah lebih sebulan dilaporkan hilang ketika mengerjakan umrah, usaha untuk mencari dan mengesan seorang guru, Musthafa Kamal Abdullah, 49, tetap diteruskan oleh keluarganya.

6. Rafizi gesa wakil rakyat, pemimpin PKR dilantik jawatan kerajaan tidak lupakan parti

Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli menggesa wakil rakyat dan pemimpin parti itu yang dilantik memegang jawatan di peringkat kerajaan Persekutuan dan negeri agar tidak mengabaikan peranan yang perlu dimainkan dalam parti.

7. PM, menteri sertai pemukiman, bincang hala tuju negara

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan menteri-menteri berkumpul di Kompleks Seri Perdana, di sini pada Ahad bagi menghadiri sesi permukiman bersama barisan jemaah menteri.

8. Nasib sengsara penoreh getah, terpaksa gadai barang kemas

Penurunan harga getah sejak akhir-akhir ini menyebabkan ramai penoreh terutamanya di daerah Padang Terap, Kedah hidup dalam keadaan gelisah kerana terpaksa menanggung kos perbelanjaan harian yang semakin tinggi.

9. BN akan fail petisyen di Parlimen Marang, Kemaman, Kuala Terengganu

Barisan Nasional (BN) akan memfailkan petisyen di tiga kerusi Parlimen di Terengganu bagi mencabar keputusan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

10. Negeri Sembilan jadi negeri model kuatkan kerjasama PH, BN - Rafizi

Negeri Sembilan boleh menjadi negeri model terbaik untuk menguatkan kerjasama di antara Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) sekiranya ia berlaku dalam pilihan raya negeri (PRN) akan datang.