ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Sabtu, 21 Januari 2023.

1. Tidak harus khuatir, takut dengan Malaysia Madani - Penganalisis

Rakyat perlu memahami dan menghayati konsep Malaysia Madani sebelum mengkritik gagasan baharu yang dibawa Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

2. Penggajian pekerja asing bagi sektor lain akan dikaji - Sivakumar

Kerajaan akan mengkaji keperluan untuk memperluas kelulusan penggajian pekerja asing bagi sektor dan subsektor kritikal lain selepas tiga bulan pelaksanaan program Pelan Kelonggaran Penggajian Pekerja Asing.

3. MetMalaysia keluar amaran ribut petir di enam negeri, Wilayah Persekutuan

Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) hari ini mengeluarkan amaran ribut petir, hujan lebat dan angin kencang membabitkan enam negeri dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta Putrajaya hingga 1 tengah hari ini.

4. Samun warga emas sehingga maut, penganggur direman tujuh hari

Seorang penganggur direman tujuh hari oleh Mahkamah Majistret Ayer Keroh hari ini selepas dipercayai membunuh seorang wanita warga emas dalam kejadian samun di Kampung Pulai Darat, Jasin semalam.

5. Isu perkhidmatan Touch 'n Go, KPDN tubuh pasukan khas - Salahuddin

KPDN akan menubuhkan sebuah pasukan khas bagi meneliti masalah berkaitan sistem pembayaran baharu Touch 'n Go (TNG) yang didakwa bermasalah, sejak kebelakangan ini.

6. "One step closer!" - Syafiq Kyle, Mimi Lana selamat bertunang

Pasangan pelakon Syafiq Kyle dan Mimi Lana telah selamat mengikat tali pertunangan pada Sabtu.

7. Harga makanan, minuman di restoran masih tinggi walaupun harga bahan mentah telah turun - Rafizi

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli menegur sikap sesetengah peniaga restoran dan kedai makan yang masih enggan menurunkan harga makanan dan minuman mereka, meskipun harga bahan mentah di pasaran telah turun.

8. Bubar DUN: Pas buat keputusan sendiri, tak bincang dengan PH - Abdul Hadi

Pas tidak akan membuat keputusan bersama dengan Pakatan Harapan (PH) dalam menentukan pembubaran Dewan Undangan Negeri(DUN) di tiga negeri yang diterajuinya

9. Ahli UMNO Kuala Nerus hantar aduan kepada RoS tidak wakili UMNO Terengganu - Ahmad Said

Tindakan seorang ahli UMNO Kuala Nerus menghantar aduan kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) berhubung keputusan Perhimpunan Agung UMNO 2022 adalah bersifat peribadi.

10. Wanita bolos serbuan polis dikhuatiri lemas

Seorang wanita dikhuatiri lemas selepas dipercayai terjun ke dalam sungai ketika cuba memboloskan diri daripada serbuan polis, di Pulau Biawak, Batu Tiga, Kuantan, hari ini.