ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 18 Mac 2024.


1. Kejayaan lawatan rasmi ke Jerman hasil kerjasama berpasukan perkhidmatan awam - PM

Menurut Perdana Menteri, negara-negara luar turut memuji imej perkhidmatan awam yang semakin baik dan berdisiplin.



2. KPM umum empat intervensi kurikulum tangani isu keciciran pembelajaran

PM memandang serius terhadap kegusaran yang diutarakan ibu bapa dan masyarakat seperti aras kurikulum yang tinggi dan sebagainya.


3. 53 hari dirawat di IJN, Tun M dibenarkan pulang hari ini

Setelah 53 hari menerima rawatan di Institut Jantung Negara (IJN), bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dibenarkan pulang pada Isnin.


4. Agong kurnia surat cara pelantikan kepada lima hakim

Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim hari ini berkenan menerima menghadap dan mengurniakan surat cara pelantikan kepada lima hakim di Istana Negara di sini.


5. Google Malaysia mohon maaf atas kesilapan kadar pertukaran dolar AS-ringgit

Google Malaysia hari ini membuat permohonan maaf atas kesilapan berkenaan kadar pertukaran dolar AS-ringgit yang disiarkan di laman kewangannya.


6. Isu stoking: KK Super Mart akan dipanggil beri keterangan - KPN

Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain ketika dihubungi Bernama hari ini berkata kesemua mereka akan dipanggil untuk dirakam keterangan dalam minggu ini.


7. Cuaca panas dijangka kekal hingga April

Cuaca panas ketika ini dijangka kekal hingga pertengahan April berikutan kurangnya awan yang boleh membawa hujan serta fenomena ekuinoks yang dijangka berlaku Rabu ini.


8. Isteri kedua didenda RM1,000 rosakkan kereta suami selepas dicerai talak 3

Tindakan seorang wanita merosakkan kereta bekas suaminya yang bergelar Datuk kerana berang diceraikan talak tiga menerusi aplikasi WhatsApp, mengundang padah apabila dia didenda RM1,000 oleh Mahkamah Majistret


9. Individu ingin mohon kewarganegaraan Malaysia perlu dinilai kefasihan Bahasa Melayu

Kementerian Perpaduan Negara dan Kementerian Dalam Negeri disaran agar bersama-sama memainkan peranan menilai tahap kefasihan bahasa kebangsaan setiap individu yang ingin mendapatkan taraf kewarganegaraan secara naturalisasi.


10. 'Anak kecil susah dijaga, sebaiknya tidak dibawa ke masjid'

Datuk Seri Zulkifli Mohamad al-Bakri berkata, sekiranya kanak-kanak tersebut tidak mengganggu, namun dibimbangi oleh ibu bapa terhadap keadaannya, maka dibolehkan untuk diletakkan bersebelahan ketika solat.