ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 22 Mac 2024.


1. Harimau Malaya tekad balas dendam ke atas Oman di Bukit Jalil

Ini adalah kekalahan pertama skuad negara pada kempen kelayakan kali ini.



2. Mohamad Hanifah dilantik ketua pembangkang PN Negeri Sembilan baharu

Pelantikan itu selaras dengan jawatan Mohamad Hanifah sebagai pengerusi PN negeri.


3. Syarikat tampil dakwa bagasi berisi wang tunai lebih RM500,000 milik mereka

Siasatan sedang dijalankan polis untuk memastikan wang itu benar milik syarikat terbabit,


4. Na'imah gagal dapatkan pasport secara kekal

Isteri bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin, Toh Puan Na'imah Abdul Khalid hari ini gagal untuk mendapatkan kembali pasport antarabangsanya secara kekal.


5. Penjawat awam Selangor terima bantuan khas Aidilfitri sebulan gaji

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari mengumumkan pemberian bantuan khas kewangan sempena Hari Raya Aidilfitri sebanyak sebulan gaji atau minimum RM1,000 kepada anggota perkhidmatan kerajaan negeri.


6. Kehilangan MH370: Anthony Loke jumpa Ocean Infinity awal Mei ini

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke memberitahu beliau dijangka bertemu dengan syarikat Ocean Infinity pada awal Mei ini untuk mendengar pembentangan cadangan bagi menyambung pencarian pesawat MH370 Malaysia Airlines.


7. Malaysia tolak tawaran jadi tuan rumah Sukan Komanwel 2026

Kementerian Belia dan Sukan (KBS) mengumumkan keputusan Kerajaan untuk tidak menerima tawaran daripada Persekutuan Sukan Komanwel (CGF) sebagai tuan rumah temasya Sukan Komanwel 2026.


8. McDonald’s tarik saman terhadap BDS Malaysia

McDonald's Malaysia menarik balik saman fitnah yang difailkan terhadap Boycott Divestment Sanctions (BDS) Malaysia selepas hasil positif proses mediasi antara kedua-dua pihak.


9. BN hormati kerusi DUN milik rakan dalam Kerajaan Perpaduan, sokong bakal calon

Barisan Nasional (BN) menghormati kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Baharu yang dimiliki oleh rakan parti dalam Kerajaan Perpaduan dan akan menyokong calon yang dipilih oleh Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim.



10. Warga PDRM diseru laksana tugas secara profesional, beri khidmat berintegriti - KPN

Warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) diseru agar melaksanakan tugas secara profesional dan memberikan perkhidmatan bertunjangkan integriti dan tatakelola yang baik.