ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 26 Mac 2024.


1. "Saya dan Sanusi okey, tiada masalah" - Saifuddin

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail menegaskan, beliau tidak mempunyai sebarang masalah dengan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor meskipun dilihat bertelagah berhubung Mesyuarat Tindakan Pembangunan Negeri (MTPN), baru-baru ini.



2. PBT jangan 'tekan' peniaga bazar - PM

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan agar pihak berkuasa tempatan (PBT) tidak 'menekan' peniaga bazar Ramadan dengan mengenakan kos sewa tapak yang tinggi.


3. Isu stoking kalimah Allah: Pengasas KK Mart, isteri mengaku tidak bersalah hina agama Islam

Pengasas KK Super Mart dan isterinya mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Shah Alam atas pertuduhan sengaja melukakan perasaan agama orang lain dengan menjual stoking tertera kalimah Allah.


4. Pembekal stoking kalimah Allah, tiga pengarah didakwa

Syarikat pembekal, Xin Jian Chang yang bertanggungjawab mengedar barangan kepada KK Super Mart bersama tiga pengarah syarikat itu, mengaku tidak bersalah  atas pertuduhan melukakan perasaan agama orang Islam.


5. Strok haba: Seorang masih dirawat di ICU, seorang di wad biasa - KKM

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memaklumkan seorang lelaki berusia 24 tahun yang masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Port Dickson akibat strok haba kini berada dalam keadaan tidak stabil.


6. Isu stoking kalimah Allah: Dr Akmal terima ugutan bunuh

Ketua Pemuda UMNO, Dr Muhamad Akmal Saleh menegaskan akan membuat laporan polis susulan menerima ugutan bunuh berhubung kelantangan beliau mengenai isu kalimah Allah.


7. Mesyuarat khas SPR PRK DUN Kuala Kubu Baharu pada 4 April

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan satu mesyuarat khas bagi urusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Baharu, Selangor pada 4 April ini.


8. Ruang berfikir, berkarya di negara ini perlu kebebasan lebih luas - PM Anwar

Ruang untuk berfikir dan berkarya di negara ini menuntut satu suasana kebebasan yang lebih luas, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.


9. Najib miliki kuasa penuh dalam SRC - Bekas pengarah

Bekas pengarah SRC International Sdn Bhd memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai kuasa penuh untuk membuat semua keputusan dalam SRC, termasuk penggunaan dan pengagihan pinjaman RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP).


10. Kes ugut bunuh Dr Akmal: Warga emas ditahan

Polis menahan seorang lelaki warga emas susulan mengeluarkan kenyataan berbaur ugutan kononnya Ketua Pemuda UMNO Dr Muhamad Akmal Saleh akan dibunuh kerana kelantangannya dalam isu KK Mart berkaitan stoking kalimah Allah baru-baru ini.