KUALA LUMPUR: Berjaya Corporation Bhd mengumumkan pemakaian pakaian batik sebagai pakaian rasmi untuk semua kakitangan syarikat itu.

Perkara itu diumumkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan itu, Abdul Jalil Abdul Rasheed menerusi akaun Twitter rasminya pada Jumaat.

Jelasnya, ia bertujuan untuk mempromosikan budaya Malaysia selain menghargai dan menghidupkan kembali seni batik itu.

Malah, katanya juga ia dapat membantu industri itu yang kebanyakannya dipelopori oleh peniaga kecil dan pengusaha perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

“Hari ini, kami mengumumkan bahawa Berjaya Corporation Bhd (BCorp) dan seluruh anak syarikat di bawah kumpulan ini akan mengenakan pakaian batik sebagai pakaian rasmi.

“Pemakaian ini sangat digalakkan setiap hari kepada kakitangan kami tidak kira golongan lelaki atau perempuan,” katanya menerusi muat naik itu.


Tambah Abdul Jalil, kesemua kakitangan barisan hadapan syarikat itu juga akan mengenakan pakaian tradisi itu secara berperingkat dalam setiap hospitaliti.

“Ia akan membabitkan kira-kira 20,000 kakitangan secara keseluruhan dan kami menggalakkan vendor & pembekal kami untuk mempertimbangkan polisi ini juga.

“Saya berharap agar banyak lagi syarikat akan menyertai kami dalam mempromosikan seni batik ini dengan harapan agar ia dapat diperluaskan ke peringkat perspektif korporat,” ujarnya.