KUALA LUMPUR:Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Profesor Datuk Dr Adeeba Kamaruzaman mempersoalkan tindakan menutup pusat beli-belah dan universiti hanya kerana terdapat antara satu hingga dua kes positif COVID-19 yang dilaporkan di sekitarnya.

Dalam masa sama, Dr Adeeba mengajak seluruh rakyat Malaysia agar kembali ke asas iaitu kenalan menjejaki kenalan rapat seperti yang ditentukan oleh pertemuan lebih minit dan jarak kurang satu meter di tempat tertutup.

"Bukankah itu sebabnya kita dengan tekun mendaftar ke mana sahaja kita pergi? Dan ingat, topeng memberikan perlindungan, sebab itulah anda harus memakainya di tempat awam yang sesak.

"Risiko jangkitan dari lawatan biasa ke pusat beli-belah yang umumnya berventilasi baik adalah kecil. Kecuali anda pernah berada di restoran, gimnasium atau kelab malam atau persekitaran dalaman yang sesak.

"Dalam kes ini, anda telah mendaftarkan bukan... jadi penjejakan kontak rapat dapat dilakukan," katanya menerusi akaun Twitternya.


Kata Dr Adeeba lagi, banyak telah diketahui daripada yang telah dilakukan pada bulan Februari dan Mac lalu.

Sejak beberapa hari lalu, beberapa pusat beli-belah antaranya One Utama dan Bangsar Shopping Centre mengumumkan penutupan sementara ekoran terdapat pekerja yang positif pandemik COVID-19.

BACA: COVID-19: One Utama, kelab golf Tropicana ditutup

BACA: 
COVID-19: Data dan informasi setakat ini (Dikemas kini setiap hari)