IPOH: Polis Perak berjaya menahan 1,269 orang kerana pelbagai kesalahan berkaitan dadah seperti membekal, memiliki dan menyalahguna dadah sepanjang Januari tahun ini.

Bilangan itu menunjukan peningkatan hampir 100 peratus berbanding hanya 669 orang bagi tempoh sama tahun lalu.

Ketua Polis Perak, Datuk Mior Faridalathrash Wahid berkata, selain perintah kawalan pergerakan (PKP) yang telah dilonggarkan, peningkatan itu juga adalah usaha polis negeri ini selepas mengisytiharkan jihad terhadap penyalahgunaan dadah mulai tahun ini.

Tegas beliau, penyalahgunaan dadah turut menyebabkan berlaku kegiatan jenayah kecil-kecilan yang berkait rapat dengan golongan penagih dadah tegar.

“Cara dia orang (pengaih dadah tegar) untuk dapatkan bekalan adalah terpaksa melakukan jenayah, dia orang tak ada duit, dengan cara curi sana, pecah rumah sikit, dapat duit beli bekalan.

“Dengan cara inilah, saya rasa kalau kita tegas ke atas mereka-mereka yang terlibat dengan kegiatan dadah ini, kita yakin dan percaya kita dapat menurunkan indeks jenayah di negeri Perak, jadi, ini (yang) kita lakukan sekarang,” kata Mior Faridalathrash.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis perhimpunan bulanan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak di sini, pada Rabu.

Pada majlis itu, seramai 149 pegawai dan anggota polis menerima surat penghargaan kecemerlangan dan 12 orang yang menolak menerima rasuah.

Menurutnya, melalui operasi yang dijalankan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Perak juga berjaya merampas 2,068 kilogram dadah, meningkat 49 peratus, berbanding 679.14 kilogram pada Januari tahun lalu.

Bagi meningkatkan usaha membenteras jenayah terancang berkaitan dadah, kata beliau, seramai 44 orang telah ditangkap di bawah Akta Dadah Berbahaya 1952 (Langkah-Langkah Pencegahan) sepanjang bulan lepas, berbanding hanya 4 pada Januari 2021.

Dalam masa sama, Mior Faridalathrash berkata, polis turut menyita lebih RM541,000 harta pengedar dadah berbanding hanya RM41,000, sepanjang Januari tahun lalu.