Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu bersedia untuk memberi kerjasama penuh kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung laporan yang dibuat Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA), Datuk Hamidah Osman.

Ahmad Faizal berkata, beliau mengambil maklum tentang laporan yang telah dibuat berhubung beberapa dakwaan yang terkandung dalam surat layang yang tersebar di media sosial baru-baru ini.

“Saya secara peribadi sentiasa bersedia untuk memberi kerjasama penuh kepada pihak SPRM dalam menjalankan siasatan ke atas laporan tersebut.

“Ini adalah bertepatan dengan prinsip pentadbiran kerajaan negeri Perak yang sentiasa menekankan kepada kedaulatan undang-undang,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Pada sebelah pagi, Hamidah membuat laporan kepada SPRM susulan surat tular di media sosial berhubung skandal pemberian tanah yang didakwa mempunyai unsur penyalahgunaan kuasa.

Naib Presiden PUTRA itu berkata. dakwaan itu dilihat membimbangkan apabila kononnya pemberian secara sah itu melibatkan lebih 1,200 hektar tanah di seluruh negeri.

Menurutnya, kebimbangan itu berasas apabila pemberian tanah berkenaan turut diberikan kepada syarikat yang baharu ditubuhkan hasil semakan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

“Difahamkan banyak lagi kelulusan sedang diberi kerajaan Perak kononnya untuk pembangunan ladang hutan tetapi ia bertujuan untuk mengambil kayu balak hingga menyebabkan masalah alam sekitar terutamanya di Hutan Simpan Kledang Saiong yang merupakan kawasan tadahan air.

“Ada kelulusan diberikan kepada syarikat yang ditubuhkan Ogos 2018 tidak sampai setahun sudah dapat tanah seluas 298.4 hektar tanah.

"Difahamkan ada tender terbuka, bila ia diiklankan dan apakah dasar yang melayakkan sebuah syarikat tanpa pengalaman menguruskan tanah?,” katanya ketika ditemui di pejabat SPRM di Meru Raya di sini.

PUTRA membuat laporan itu susulan tularnya surat bertajuk ‘surat karam’ yang memaparkan beberapa projek penerokaan hutan dan pasir yang didakwa diberikan kepada individu-individu yang dikaitkan dengan Ahmad Faizal.