Malaysia mendapati bahawa dakwaan Singapura adalah tidak tepat kerana had pelabuhan yang diubah ke atas Pelabuhan Johor Bahru tidak sekali-kali mencerobohi ke mana-mana bahagian Singapura, demikian menurut Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook hari ini.

Perkara ini merujuk kepada kenyataan akhbar oleh Menteri Pengangkutan Singapura berhubung perkara itu semalam, Loke berkata Malaysia seringkali dan tetap memelihara kedaulatan perairan agar sentiasa berada dalam had pelabuhan dibenarkan bagi Pelabuhan Johor Bahru.

Loke menjelaskan bahawa Singapura pada beberapa tahun lepas melaksanakan tebus guna tanah secara besar-besaran di kawasan berkenaan yang dipersoal dan ia undang-undang lapuk bahawa tebus guna tanah itu tidak melepasi garis asas negeri dan/atau garis tapak, seperti dilaporkan oleh Bernama.

Mengikut undang-undang antarabangsa, sempadan laut Singapura kekal tidak berubah meskipun pelaksanaan tebus guna yang dijalankan itu hampir melepasi had luar sempadan laut Singapura, katanya.

"Oleh demikian, pengubahan had pelabuhan bagi Pelabuhan Johor Bahru masih dalam sempadan air Malaysia dan jelas dalam hak Malaysia untuk menggariskan sebarang had pelabuhan dalam sempadan air kita menurut undang-undang kebangsaan kita sendiri," katanya pada persidangan akhbar selepas mempengerusikan "National Aviation Council Engagement" yang pertama kali di sini hari ini.

Semalam (4 Dis), kerajaan Singapura dengan keras membantah tindakan Malaysia melebarkan sempadan pelabuhannya, dengan mendakwa bahawa ia akan menjejaskan kedaulatan dan undang-undang antarabangsa, dan berkata ia tidak akan teragak-agak akan mengambil tindakan tegas terhadap pencerobohan dan aktiviti yang melanggari peraturan.

Kementerian Pengangkutan Singapura mendakwa bahawa kapal dan kapal tangki dari Malaysia telah berulang kali mencerobohi kawasan sempadan perairan Singapura berdekatan Tuas sejak dua minggu lepas, termasuk kapal dari Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan Jabatan Laut Malaysia.

BACA: Siaran ILS tanpa izin, Malaysia hantar nota bantahan kepada Singapura

Loke juga menekankan bahawa Malaysia telah mengambil langkah berhemat bagi tindakan tegas untuk memaklumkan pengubahan itu menerusi Warta Kerajaan Persekutuan dan mengeluarkan Pekeliling Pelabuhan dan Notis kepada Marina.

"Ia juga dalam hak Malaysia sebagai negara yang berdaulat untuk melaksanakan penguatkuasaannya dan agensi yang berkenaan di sempadan lautnya.

"Amalan ini konsisten sepenuhnya dengan undang-undang antarabangsa dan yang demikian, Agensi Penguatkuasaan Marin Malaysia dan Jabatan Laut Malaysia tidak mencerobohi mana-mana bahagian Singapura," kata Loke lagi.