JOHOR BAHRU: Dua lelaki termasuk seorang pekerja stesen minyak cedera selepas tabung gas asli (NGV) pada sebuah lori meletup di sebuah stesen minyak dekat Kawasan Perindustrian Dato Onn, Jalan Langkasuka di sini, tengah hari tadi.

Komander Operasi dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Larkin, Mohd Faiz Suleiman berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian pada jam 12.05 tengah hari sebelum menggerakkan seramai 14 anggota ke lokasi kejadian.

Katanya, pemandu lori berusia 64 tahun dilaporkan hanya cedera ringan di tangan, namun pekerja stesen minyak berkenaan berusia 57 tahun yang turut cedera dikejarkan ke hospital.

Letupan tabung NGV itu turut mengakibatkan sebuah teksi yang berada di stesen minyak, bangunan stesen minyak dan sebuah hostel pasar raya berhampiran stesen minyak turut terkesan dan rosak. - Foto JBPM

"Setibanya Pasukan Keluaran Operasi (PKO) di lokasi kejadian didapati benar berlaku letupan tabung gas NGV sebuah lori jenis Isuzu tiga tan.

"Letupan berlaku ketika pengisian gas ke dalam tabung tong NGV itu. Kedua-dua mangsa itu cedera selepas terkena serpihan tabung NGV yang meletup itu.

"Letupan tabung NGV itu turut mengakibatkan sebuah teksi yang berada di stesen minyak, bangunan stesen minyak dan sebuah hostel pasar raya berhampiran stesen minyak turut terkesan dan rosak," katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Menurut Mohd Faiz lagi, pihaknya memberi rawatan kepada pemandu lori yang cedera ringan dan kemudian menghantar pekerja stesen minyak yang cedera ke Hospital Sultanah Aminah (HSA), untuk mendapatkan rawatan lanjut.

"Seorang lagi pekerja stesen minyak iaitu wanita berusia 37 tahun dilaporkan selamat, namun dipercayai trauma," tambahnya.