JOHOR BAHRU: Tertarik dengan tawaran peluang perniagaan jualan kuih raya termasuk dipasarkan hingga ke luar negara mendorong orang ramai terutama suri rumah melabur modal dalam perniagaan yang tidak wujud.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, setakat ini pihaknya menerima tiga laporan polis yang melibatkan modus operandi yang sama di Balai Polis Kulai.

Menurutnya, laporan pertama dibuat pada 23 Mac lalu oleh seorang suri rumah kira-kira jam 4.45 petang.

“Berdasarkan maklumat daripada mangsa, dia memaklumkan telah ditawarkan peluang perniagaan jualan kuih raya pada 2 Disember tahun lalu melalui WhatsApp dengan bermodalkan serendah RM500.

“Mangsa turut dijanjikan akan menerima modal tambahan berjumlah RM1,500 dan menerima 1,600 balang kuih raya untuk dipasarkan ke luar negara.

"Mangsa yang tertarik dengan tawaran tersebut telah memasukkan wang RM500 ke dalam nombor akaun CIMB milik suspek atas nama Siti Asmah,” katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Jelas Ayob, pada 11 Disember tahun lalu, satu perjumpaan telah diadakan di Dewan Muhibbah, Kulai bersama suspek dan mangsa-mangsa yang lain.

Semasa perjumpaan tersebut, mangsa dikehendaki membuat pembayaran tambahan bagi modal untuk membeli kelengkapan lain yang tidak pernah dinyatakan sebelum ini.

Mangsa mendakwa, wang tambahan modal RM1,500 yang dijanjikan juga masih tidak diterima sehingga mangsa membuat laporan polis.

“Setakat ini tiga laporan polis melibatkan modus operandi yang sama telah dibuat di Balai Polis Kulai.

"Satu kertas siasatan telah dibuka di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun, sebatan dan denda jika disabitkan kesalahan.

“Kita telah terima banyak panggilan telefon berkenaan pertanyaan mengenai kes ini dan menasihatkan mana-mana individu atau mangsa yang terlibat untuk tampil membuat laporan di balai polis berhampiran bagi membantu siasatan yang sedang dijalankan,” ujarnya.

Ayob turut menasihati orang ramai supaya lebih berhati-hati dengan tawaran perniagaan yang tidak masuk akal dan mendapat keuntungan berlipat kali ganda dengan mudah menjelang perayaan.

Selain itu, beliau turut mengingatkan agar orang ramai tidak sewenang-wenangnya memasukkan wang ke dalam akaun individu atau syarikat yang tidak dikenali.

Berita asal: Duit modal lesap terpedaya tawaran niaga kuih raya