KUALA LUMPUR: Jabatan Perkhidmatan Veterinar (DVS) merampas karkas babi yang diimport dari Brazil dan Rusia, serta karkas babi yang tidak berlabel lebih 190 tan metrik dengan nilai keseluruhan RM4.3 juta.

DVS dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini memaklumkan, operasi penguatkuasaan yang dijalankan dalam dua peringkat iaitu pada bulan Mei hingga Jun dan November 2023 itu, telah merampas karkas berkenaan di tujuh lokasi di Selangor dan empat di Johor.

"Keseluruhannya DVS merampas karkas babi 199.605 tan metrik, lima buah kontena, satu unit mesin pengikat tali untuk kotak dan 59 gelung tali pengikat," menurut kenyataan itu.

Kenyataan DVS itu memaklumkan kesemua karkas babi yang dirampas telah dilupuskan, setelah mendapat perintah mahkamah mengikut Subseksyen 68 (3) Akta Binatang 1953.

Menurut kenyataan itu lagi, sembilan kes disiasat di bawah Subseksyen 5(1)(b) Akta Binatang 1953, berkaitan karkas babi dari negara Brazil dan Russia yang tidak disenaraikan sebagai negara yang dibenarkan import.

"Dua kes Subkaedah 5 (3), Kaedah-Kaedah Binatang (Kawalan Penyembelihan) 2009, Akta Binatang 1953 kerana memiliki karkas babi yang tidak disembelih di rumah penyembelihan diluluskan atau dilesenkan, berdasarkan tiada apa-apa tanda lagenda pada karkas," menurut kenyataan itu.

Kenyataan itu memaklumkan DVS sentiasa mengambil perhatian serius berkaitan perkara tersebut, kerana ia memberi kesan dalam aspek kawalan penyakit berpunca daripada ternakan, terutama penyakit African Swine Fever yang boleh menjejaskan industri penternakan babi.

"Tindakan tegas akan diambil terhadap pengimport, penyimpan dan penjualan karkas babi bagi memastikan pengimportan karkas babi adalah dari negara yang dibenarkan di bawah Subseksyen 5(1)(b), Akta Binatang 1953," menurut kenyataan itu.

Sementara itu, kenyataan itu turut memaklumkan DVS akan terus mempertingkatkan tindakan penguatkuasaan berkaitan perkara ini dan turut menjalin hubungan kerjasama dengan agensi lain iaitu Polis Diraja Malaysia, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup serta Pihak Berkuasa Tempatan.

"Tindakan bersepadu akan melibatkan pemeriksaan premis penyimpanan produk sejuk beku, pemprosesan makanan berasaskan babi, penjualan karkas babi dan restoran," menurut kenyataan itu lagi.

-- BERNAMA