Ekonomi digital, keselamatan siber dan perlindungan kanak-kanak dalam talian ialah antara fokus kerjasama ICT pada 2018 antara ASEAN dan rakan dialognya China, Jepun, Korea dan Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa (ITU), kata Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Jailani Johari.

Beliau berkata kerjasama itu sejajar dengan Pelan Induk ICT ASEAN 2020, yang kini dalam tahun kedua pelaksanaannya.

"Malaysia menyokong penuh semua bidang yang digariskan dalam pelan kerja 2018 yang dicadangkan oleh China, Jepun, Korea dan ITU.

"Rakan dialog kita dan ITU sangat peka kepada keperluan kita serta bidang-bidang kerjasama ini sangat berguna kepada kita sebagai satu rantau, dan kepada Malaysia," kata beliau dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Jailani menghadiri Mesyuarat Menteri-menteri Telekomunikasi dan IT ASEAN (TELMIN) ke-17 yang diadakan di Siem Reap, Kemboja hari ini.

Mesyuarat dihadiri oleh menteri-menteri komunikasi dan ICT dari kesemua sepuluh negara anggota ASEAN dan China, Jepun dan Korea serta Setiausaha Agung ITU. Mesyuarat diadakan dari 30 Nov hingga1 Dis di Siem Reap, Kemboja.

Mengenai TELMIN ASEAN tahun ini, Jailani berkata pusat keselamatan siber ASEAN, yang dicadangkan oleh Jepun tahun lepas telah ditubuhkan di Thailand untuk menyediakan latihan kepada profesional keselamatan siber dan membangunkan sumber manusia keselamatan siber di rantau ini.

"Jepun akan menyokong inisiatif ini untuk sekurang-kurangnya empat tahun melalui sumber kewangan dan penyediaan pakar untuk menjalankan latihan. Pusat itu dijangka beroperasi pada 2018," kata beliau.

Mengenai Korea, beliau berkata fokus tahun depan ialah kepada teknologi baharu seperti 5G, Internet of Things, kecerdasan buatan dan realiti maya.

"Semua ini adalah sebahagian daripada ekonomi digital. Kita perlu meningkatkan usaha sebagai rantau untuk membangunkan kapasiti dalam menangani perkara ini kerana jika tidak, kita akan ketinggalan," kata beliau.

Sementara itu, Jailani berkata kerjasama ICT ASEAN dengan ITU ialah mengenai perlindungan kanak-kanak dalam talian.

"Malaysia telah bekerjasama rapat dengan ITU mengenai Perlindungan Kanak-kanak Dalam Talian selama bertahun-tahun. Oleh itu, Malaysia amat gembira kerana ia kini dilaksanakan di peringkat serantau," kata beliau.

-- BERNAMA