KOTA BHARU: Seekor gajah liar jantan seberat dua tan yang ditangkap di Kampung Sungai Taku, Kuala Krai pada 14 Januari lalu berjaya dibawa dan dilepaskan semula di Taman Negeri Royal Belum (TNRB), Perak, hari ini.

Pengarah Perhilitan Kelantan, Mohamad Hafid Rohani berkata operasi pemindahan tersebut bermula jam 8 hingga 11 pagi hari ini dengan disertai oleh kakitangan dari Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan (PKGK), Pahang dan Jabatan Perhilitan Kelantan.

Beliau berkata, dua ekor gajah denak iaitu bernama Rambai dan Abot dari Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan Kuala Gandah juga turut digunakan bagi membantu operasi pemindahan gajah liar berkenaan.

"Perhilitan Kelantan sebenarnya menerima aduan gangguan gajah liar di Kampung Sungai Taku pada 9 Januari lalu dan telah mengambil beberapa siri tindakan tembak halau bagi menghalau gajah liar berkenaan supaya kembali semula ke hutan simpan berhampiran tetapi tidak berhasil.

"Susulan itu operasi tangkapan gajah liar yang telah dijalankan Jabatan Perhilitan Kelantan bermula pada 12 Januari telah berjaya menangkap seekor gajah liar jantan yang dianggarkan berusia dalam lingkungan 15 hingga 20 tahun pada 14 Januari lalu," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Menurutnya gajah liar ini ditangkap bagi mengelakkan kerugian berterusan kepada penduduk setempat selain memastikan keselamatan penduduk kampung dan gajah liar tersebut.

Katanya anggaran jumlah kerugian yang dialami oleh penduduk kawasan tersebut setakat ini adalah lebih kurang RM65,000.

"Gajah liar ini dipercayai keluar dari Hutan Simpan Kekal (HSK) Sokor Taku dan populasi gajah liar yang mendiami kawasan hutan simpan berkenaan dianggarkan lebih daripada 14 ekor.

"Terdapat beberapa faktor menyebabkan gajah liar ini berkeliaran di sekitar kawasan perkampungan antaranya berikutan pengecilan kawasan habitat hidupan liar serta tarikan sumber makanan yang mudah diperolehi di kawasan kampung. Selain itu, terdapat kebun yang bersemak samun dan keadaan ini menjadikan ia sesuai sebagai habitat sementara atau laluan gajah-gajah liar ini," katanya.

Mohamad Hafid berkata, tindakan tangkap pindah bukanlah penyelesaian jangka panjang berikutan kawasan kebun penduduk berhampiran hutan simpan dan dipercayai dalam tempoh beberapa bulan lagi gajah liar lain dari kawasan hutan simpan berkenaan akan kembali ke kawasan kebun penduduk berikutan tarikan sumber makanan seperti tanaman pisang dan kelapa sawit.

Oleh itu, katanya cadangan pembinaan Sistem Pagar Eletrik Gajah (SPEG) merupakan langkah paling berkesan bagi menghalang gajah liar memasuki kawasan kebun dan seterusnya dapat mengelakkan kerugian berterusan kepada pekebun.

Walau bagaimanapun, katanya pembinaan SPEG hendaklah mengikut spesifikasi yang ditetapkan bagi memastikan ia berfungsi dan efektif.

Mengikut rekod pada tahun 2022, Jabatan Perhilitan Kelantan telah menangkap serta memindahkan sejumlah 19 ekor gajah liar iaitu enam ekor di Jeli, enam ekor di Gua Musang dan tujuh ekor di Kuala Krai di mana kesemua gajah-gajah liar berkenaan telah dipindahkan ke habitat yang lebih selamat dan sesuai.