KUALA LUMPUR : Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menyambut baik kenyataan Khairy Jamaluddin yang mengalu-alukan kerjasama industri atau ahli akademik dalam penyelidikan klinikal penggunaan kanabis atau ganja dalam perubatan.

Susulan itu, mewakili Kaukus Ganja Perubatan, beliau telah menghantar surat kepada Menteri Kesihatan itu bagi menjayakan usaha itu.

"Great work YB! Bagi pihak Kaukus Ganja Perubatan, saya telah menghantar surat kepada anda untuk menangani perkara ini bersama-sama.

"Semoga kita dapat mengadakan perbincangan yang berkesan dan membuahkan hasil," katanya dalam satu ciapan di laman Twitternya pada Rabu.

Pada Rabu, Khairy berkata kementeriannya mengalu-alukan kerjasama industri atau ahli akademik dalam penyelidikan klinikal penggunaan kanabis atau ganja dalam perubatan.



Bagaimanapun, KKM setakat ini belum menerima laporan penuh mengenai kegunaan CBD atau 'cannabidiol', yang merupakan antara kandungan aktif dalam pokok kanabis, untuk tujuan perubatan.

Mengulas lanjut, Syed Saddiq berkata, beliau juga tidak sabar untuk terlibat sama dalam perkara itu.

BACA: KKM alu-alukan kajian berkaitan penggunaan ganja untuk perubatan - Khairy

BACA: Nama disebut Yasin Sulaiman, ini respons Syed Saddiq


Syed Saddiq sebelum ini mengulangi pendirian untuk menggesa kerajaan membenarkan penggunaan ganja dalam bidang perubatan.

Malah beliau pernah berbahas dalam Dewan Rakyat mengenai potensi perubatan kanabis jika ia dibenarkan di Malaysia.