KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) tegas menolak data tidak tepat mengenai kadar pertukaran ringgit 4.98 berbanding dolar Amerika Syarikat, yang sedang tersebar menerusi media sosial.

BNM dalam satu kenyataan berkata, Google salah menerbitkan maklumat berkenaan pada 15 Mac, dan ia tidak mencerminkan dagangan sebenar.

Jelas bank pusat itu, kadar pertukaran USD/MYR berada pada 4.7015 pada pukul 9 pagi semalam, dan 4.7045 pada pukul 5 petang.

Kadar intrahari juga tinggi sebanyak 4.7075 dalam pasaran antara bank tempatan bagi ringgit, seperti yang diterbitkan dalam laman sesawang BNM.

"Sepanjang dua minggu yang lalu(1 hingga 15 Mac 2024), nilai ringgit telah mengukuh sebanyak 0.76 peratus berbanding dengan dolar AS.

"Insiden ini merupakan kali kedua Google menerbitkan data kadar pertukaran USD/MYR yang tidak tepat pada tahun 2024," kata BNM dalam kenyataan tersebut.

Justeru, BNM berkata pihaknya telah menghantar surat peringatan tegas kepada Google semasa salah lapor pertama terjadi pada 6 Februari lalu.

Susulan insiden salah lapor yang kedua, BNM akan menghubungi Google sekali lagi untuk mendapatkan penjelasan tentang punca berlakunya pelaporan yang tidak tepat berlaku.

"... dan langkah-langkah pembetulan yang dibuat memandangkan isu yang berulang ini telah menjejaskan Malaysia dan banyak negara lain sejak beberapa bulan yang lalu," tambah BNM lagi.

BNM dalam pada itu menasihatkan orang ramai agar merujuk data rasmi dan mengelak daripada menggunakan, menyebarkan atau membuat spekulasi berhubung dengan sumber yang tidak disahkan sebagai rujukan bagi ringgit.