KUALA LUMPUR: Datuk Seri Gopal Sri Ram mendedahkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur berhubung surat pelantikannya sebagai Timbalan Pendakwa Raya dalam kes rasuah melibatkan Datin Seri Rosmah Mansor pada Isnin.

Ketika prosiding, Sri Ram memberitahu mahkamah bahawa surat pelantikan baharu bertarikh 21 Mei lalu telah ditandatangani oleh Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun.

Tambahnya, surat yang berkuat kuasa mulai 30 Ogos 2018 itu memberikannya kuasa untuk melakukan pendakwaan terhadap kes rasuah projek solar hibrid di Sarawak membabitkan bekas isteri perdana menteri itu.

Pihak pembelaan sebelum ini mendakwa bahawa pelantikan Sri Ram sebagai Timbalan Pendakwa Raya bagi mengendalikan kes rasuah dihadapinya berkenaan projek hibrid solar sekolah luar bandar di Sarawak adalah tidak sah dan terbatal.

Rosmah, 69, sebelum ini didakwa atas tuduhan rasuah bernilai RM1.25 billion berkaitan projek berkenaan.

Bagaimanapun, pada 8 April lalu, pihak pembelaan memfailkan permohonan selepas Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan mendapatkan salinan surat pelantikan Sri Ram setelah pendakwaan bersetuju menyerahkan salinan itu.

Beliau mengemukakan rayuan itu selepas Mahkamah Tinggi pada 19 Ogos tahun lepas menolak permohonannya bagi mendapatkan surat pelantikan Sri Ram.

Hakim, Mohamed Zaini Mazlan menangguhkan prosiding pendengaran dan akan bersambung semula Khamis ini.