KUALA LUMPUR:Timbalan Panglima Tentera Darat Lt Jen Datuk Hasagaya Abdullah dilantik sebagai Naib Canselor Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) yang baharu menggantikan Lt Jen Datuk Abdul Halim Jalal berkuat kuasa 19 Dis.

Pelantikan Hasagaya bagi menggantikan Abdul Halim yang telah berkhidmat sebagai Naib Canselor kelima UPNM dari 1 Mei 2018 hingga 18 Dis tahun ini.

Bahagian Kepimpinan, Korporat dan Perhubungan Antarabangsa UPNM dalam kenyataan hari ini memaklumkan pelantikan Hasagaya adalah berdasarkan latar belakang pendidikan cemerlang selain kriteria yang ditetapkan memenuhi standard pemegang jawatan Naib Canselor.

Menurut kenyataan itu, adalah keperluan bagi kepimpinan UPNM memahami dunia pertahanan dan keselamatan, aspek regimental ketenteraan, memiliki jaringan antarabangsa dengan tentera luar negara, memiliki kepakaran pengurusan pertahanan dan logistik.

Selain itu, kepimpinan UPNM juga perlu berpengalaman melatih, memahami pelbagai aspek keperluan ketenteraan serta sentiasa relevan dan konsisten untuk menerajui tampuk kepimpinan universiti itu.

Sementara itu, UPNM merakamkan ucapan terima kasih atas semua sumbangan yang diberikan Abdul Halim dan mengalu-alukan kedatangan Hasagaya serta pucuk pimpinan yang bakal dipelopori sebagai Naib Canselor UPNM yang baharu.

Majlis Serah Menyerah Tugas Naib Canselor diadakan di Bilik Mesyuarat Senat, Bangunan Canselori, UPNM di sini hari ini.

-- BERNAMA