"Allahyarham nak bawa saya pulang ke Kuala Kangsar, nak hantar saya belajar agama di sekolah pondok," kata emak kepada mangsa kemalangan maut, Norulaini Ab Ghani yang terkorban bersama tiga anggota keluarganya di Kilometer 13, Jalan Sungai Koyan-Cameron Highlands semalam.

Ruhani Mohammad, 63, berkata anak sulung daripada lima beradik itu ada menyatakan hasrat terbabit kepadanya semasa mereka berbual menerusi telefon pada petang Jumaat lalu.

"Bagaimanapun, mereka tak jadi pulang pada Jumaat. Saya hubungi semula Ya (panggilan kepada Norulaini) pada Sabtu dan cucu sulung beritahu mereka akan bertolak pada tengah hari itu," katanya kepada pemberita semasa ditemui di rumahnya di Felda Jengka 6 di sini, hari ini.

Ruhani memberitahu kali terakhir mereka berjumpa ialah pada cuti sekolah Disember lalu.

Pada kejadian pukul 2.15 petang semalam, Norulaini, 43, suaminya Raja Mohd Adnan Raja Hussain, 45, dan anak mereka Raja Nur A'iysah, 14, serta Raja Nur Anis Batrisya, 8, maut selepas kereta Perodua Alza yang dinaiki mereka terbabas dan bertembung dengan van membawa barangan runcit.

BACA: Empat sekeluarga maut dalam kemalangan pulang dari Cameron Highlands

Anak kedua pasangan itu Raja Nur Alyaa Masturina, 13, pula patah kaki manakala pemandu van Toyota Hiace Wendi Hasby, 26, turut cedera.

Raja Mohd Adnan ialah guru Bahasa Melayu di Sekolah Kebangsaan Jenis Kebangsaan (Cina) Sauk, Kuala Kangsar, Perak.

Ruhani menyifatkan Norulaini sebagai seorang anak yang bertanggungjawab dan rajin membantu perbelanjaan keluarga, termasuk dalam membantu pengajian adik-adiknya, khususnya selepas kematian ayahnya 10 tahun lalu.

"Arwah merupakan seorang guru namun memilih untuk berhenti kerja selepas melahirkan anak bongsu dan memulakan perniagaan kecil-kecilan seperti membuat kek dan kuih dari rumah," katanya.

Sementara itu, adik Norulaini, Suhaila Ab Ghani, 38, berkata beliau hanya mengetahui kejadian yang menimpa keluarga kakaknya menerusi laman sosial Facebook apabila ramai yang berkongsi status mencari waris di akaun arwah.

"Saya cuba hubungi telefon bimbit kakak namun dijawab orang lain dalam bahasa saya tak faham. Sekitar pukul 4 petang, saya cuba hubungi telefon bimbit Alyaa yang dijawab anggota polis memberitahu kakak telah meninggal dunia," katanya.

Suhaila menambah mereka berhasrat untuk memindahkan Raja Nur Alyaa Masturina yang kini menjalani rawatan di Hospital Lipis ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah di Temerloh bagi memudahkan mereka menjaganya.

"Saya juga ada hubungi Alyaa. Dia banyak menangis sebab tahu keluarganya dah tiada. Alyaa beritahu umi (Norulaini) memandu kerana pa (Raja Mohd Adnan) mengantuk di tengah perjalanan," katanya.

Suhaila memberitahu Raja Nur Alyaa Masturina juga memaklumkan hasratnya untuk tinggal bersamanya kerana mereka amat rapat sehingga anak saudaranya itu memanggilnya 'mama'.

Beliau memaklumkan jenazah empat beranak itu akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Jengka 6 selepas solat Asar hari ini.