Kementerian Dalam Negeri memberi jaminan bahawa ia akan mempertimbangkan rayuan untuk menarik balik penggantungan akhbar mingguan The Heat.

Menurut kenyataan rasmi dalam laman web theantdaily.com yang dimiliki penerbit yang sama, pengarang The Heat telah bertemu dengan pegawai-pegawai Kementerian pada Isnin.

"Kami memberi kerjasama penuh dengan kementerian untuk menyelesaikan sepenuhnya perkara ini.
Kementerian itu memberi jaminan kepada kami bahawa ia akan mempertimbangkan rayuan The Heat untuk menarik balik penggantungan itu dengan cara yang adil dan segera ," kata kenyataan itu.

The Heat juga menjelaskan tindakan ke atas dua surat tunjuk sebab serta syarat-syarat permitnya.

"Kami telah menjawab dua surat tunjuk sebab (bertarikh Nov 27, 2013 dan 2 Disember, 2013 ) yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri dalam tempoh masa yang diberikan," kata The Heat.

Ia juga menjelaskan bahawa ia pada asalnya diluluskan pada 8 Julai 2013 sebagai sebuah penerbitan mingguan di bawah kategori "Ekonomi / Sosial".

Selepas itu, ia berkata terbitan itu memohon untuk menukar kategori untuk "Hal Ehwal Semasa" dan kelulusan bagi yang telah diberikan pada 18 Sept, 2013.

Kenyataan ini menyangkal salah satu kenyataan awal Kementerian yang menyatakan bahawa The Heat telah melanggar peruntukan-peruntukan di dalam permit penerbitannya.

Pencabulan ini berkaitan dengan keperluan untuk "memaklumkan kepada Kementerian Dalam Negeri tentang perubahan pemilik", dan juga satu peruntukan yang menyatakan bahawa permit itu hanya untuk "majalah mingguan perniagaan."

Pada hari Khamis, The Heat diberitahu tentang penggantungannya oleh Kementerian Dalam Negeri.
The Heat diterbitkan oleh HCK Media Group yang juga penerbit akhbar perniagaan Fokus Malaysia dan portal theantdaily.com.

Wartawan dan kumpulan hak asasi telah membentuk satu kumpulan perpaduan dipanggil Gerakan Media Mara (Movemement Media Marah) atau Geramm.

Program Geramm pada masa ini termasuk kempen media sosial, memakai t -shirt berwarna merah pada hari Jumaat, forum mengenai kebebasan media dan petisyen.