KUALA LUMPUR: Lagi perhimpunan mendesak kerajaan Singapura menghentikan pelaksanaan hukuman gantung sampai mati ke atas rakyat Malaysia, Nagaenthran K Dharmalingam yang didapati bersalah atas kesalahan menyeludup dadah ke negara itu pada 2009.

Hari ini kira-kira 200 briged Pemuda MIC berhimpun di hadapan Suruhanjaya Tinggi Singapura di Jalan Tun Razak menyerahkan memorandum.

Ketua Informasi MIC, Tinabalan Rajagopal berkata, dalam memorandum yang diserahkan kepada wakil kedutaaan itu, MIC menggesa agar Presiden Singapura selaku Ketua Negara memberi pengampuan kepada Nagaenthran.

"Dalam memorandum ini, kita menggesa Presiden Singapura memberi pengampunan (kepada Nagaenthran) kerana kuasa sekarang terletak pada beliau sahaja.

"Nagaenthran disahkan hanya ada tahap kecerdasan atau IQ serendah 69 dan dianggap orang kurang upaya.

"Mereka yang berada di kategori ini, mengikut undang-undang antarabangsa tidak boleh dijatuhkan hukuman gantung sampai mati," katanya selepas menyerahkan memorandum kepada wakil suruhanjaya itu di sini, pada Sabtu.

Selain MIC, beberapa lagi pertubuhan hak asasi manusia turut hadir pada perhimpunan itu sebagai membantah tindakan kerajaan Singapura ke atas Nagaenthran. 

BACA: Hukuman gantung: Richard Branson, Stephen Fry mohon Singapura beri Nagaenthran pengampunan

BACA: Hukuman gantung Nagaenthran: Kumpulan hak asasi serah memorandum kepada KDN

Sementara itu, peguam bagi keluarga Nagaenthran, N. Surendran menyifatkan keputusan hukuman gantung ke atas lelaki berusia 34 tahun itu sebagai penindasan terhadap undang-undang antarabangsa.

Pada 29 Mac lalu, Mahkamah Rayuan Singapura menolak percubaan tertuduh untuk memulakan prosiding semakan kehakiman bagi mencabar hukuman mati ke atasnya.

Hukuman mati terhadap Nagaenthran kini akan diteruskan pada Rabu selepas mahkamah lima hakim turut menolak permintaannya untuk menangguhkan hukuman sementara dia mencari panel pakar psikiatri bagi menilainya.

Nagaenthran ditangkap dengan heroin diikat pada pahanya dari Malaysia ke Singapura melalui Pusat Pemeriksaan Woodlands pada April 2009 ketika berusia 21 tahun

Dia didapati bersalah mengedar 42.72 gram heroin pada 2010 dan dijatuhi hukuman mati manakala rayuannya terhadap sabitan serta hukumannya ditolak pada 2011.