KUALA LUMPUR: Selepas pelaksanaan hukuman gantung ke atas Nagaenthran Dharmalingam di Singapura, kini hukuman gantung ke atas seorang lagi warga Malaysia, Datchinamurthy Kataiah yang dijadual esok telah ditangguhkan.

Menurut Penasihat Lawyers for Liberty, N Surendran, penangguhan hukuman itu diputuskan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Singapura pada Khamis.

Mahkamah Rayuan menolak rayuan oleh Peguam Negara dalam pendengaran kes pada 2.30 petang tadi sekaligus mengekalkan penangguhan pelaksanaan hukuman tersebut.

Malah, Datchinamurthy, 36, mewakili dirinya sendiri di mahkamah kerana tidak berjaya mendapatkan khidmat peguam.

“Keluarganya lega atas penangguhan hukuman mati ini pada pagi esok.

“Ini satu cabaran besar kerana Datchinamurthy terpaksa mewakili dirinya sendiri,” kata Surendran ketika dihubungi Astro AWANI.

[TERKINI] Hukuman gantung Datchinamurthy Kataiah ditangguhkan


Datchinamurthy didapati bersalah menyeludup dadah diamorphin seberat 44.96 gram ke Singapura pada 2011 dan dijatuhi hukuman gantung sampai mati pada 2015.

Sebelum ini, Lawyers for Liberty berpandangan, pelaksanaan hukuman gantung itu tidak sah dari segi undang-undang kerana Datchinamurthy dijadualkan hadir untuk prosiding cabaran undang-undang pada 20 Mei depan.

Pertubuhan itu turut menambah, peguam-peguam di Singapura takut untuk mewakili banduan tersebut kerana bimbang dikenakan tindak balas daripada Peguam Negara dan mahkamah.