PUTRAJAYA: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) mencadangkan pekerja sektor industri perabot untuk mendapatkan vaksinasi segera melalui Program Vaksinasi Industri Peruncitan (RiVac) yang sedang dilaksanakannya.

Perkara itu disampaikan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi ketika mengadakan sesi libat urus bersama sektor industri perabot.

Nanta dalam kenyataan pada Jumaat berkata sesi libat urus bersama sektor industri perabot itu diadakan bagi mendapatkan maklum balas terkini berkaitan kedudukan dan situasi semasa sektor berkenaan terutamanya sub sektor pengedaran dan peruncitan perabot.

Menurutnya, sektor industri perabot negara mengalami kerugian kira-kira RM1.6 bilion sejak pelaksanaan Fasa Satu Kawalan Pergerakan Pelan Pemulihan Negara Jun lepas kerana tidak dibenarkan beroperasi.

Melalui sesi libat urus tersebut, KPDNHEP telah menerima maklum balas serta cadangan berkaitan penambahbaikan prosedur operasi standard (SOP), kadar vaksinasi pekerja dan pembukaan semula sektor industri perabot di bawah fasa PPN, katanya.

"Dalam sesi itu, ditekankan betapa pentingnya semua pemain industri sektor perabot untuk bersiap sedia lebih awal sebelum pembukaan semula aktiviti ekonomi sepenuhnya dengan memastikan semua pekerja telah divaksinasi dan semua SOP di patuhi," katanya.

Sesi libat urus yang turut disertai Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Wee Jeck Seng itu melibatkan Majlis Perabot Malaysia (MFC), Persatuan Usahawan Perabot Kuala Lumpur dan Selangor (KSFA), Johor Bahru Furniture Association (JBFA), Pahang Furniture Manufacturers and Traders Association (5P) dan syarikat-syarikat utama perabot di Malaysia.

"KPDNHEP sangat prihatin dan mengambil maklum isu-isu yang telah dibangkitkan oleh sektor industri perabot," kata Nanta yang akan memperhalusi setiap cadangan yang dikemukakan sebelum dibawa ke mesyuarat bersama Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan (KKM).

Sektor industri perabot adalah antara penyumbang utama kepada ekonomi domestik negara dengan nilai jualan sekitar RM9.6 bilion pada tahun 2019, katanya.

-- BERNAMA