Reman penulis blog PapaGomo yang ditahan berikutan insiden rusuhan di Plaza low Yat mungkin akan dilanjutkan, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

"Kalau polis memerlukan siasatan tambahan untuk dia ditahan, kita akan sambunglah. Kalau dah selesai siasatan, dia akan dirujuk ke pendakwaraya," Khalid memberitahu pemberita di rumah terbuka Hari Raya di Bukit Aman, hari ini.

Papa Gomo atau Wan Muhammad Azri Wan Deris ditahan mengkut Seksyen 4(1), Akta Hasutan 1948 kerana kenyataannya di dalam Twitter.

Antara pos yang disiarkan blogger itu yang mendapat perhatian di media sosial ialah gambar seorang lelaki berlumuran darah yang dikaitkan dengan insiden di Plaza Low Yat.

Gambar tersebut kemudiannya didapati bukan gambar sahih dan dari kes yang berbeza.

Insiden pergaduhan disusuli rusuhan di luar plaza berkenaan tercetus Sabtu lepas, selepas seorang pemuda berusia 22 tahun ditangkap oleh pekerja sebuah kedai menjual alat komunikasi kerana mencuri sebuah telefon bimbit bernilai RM800.

Pemuda itu kemudian diserahkan kepada polis.

Bagaimanapun, dilaporkan rakan kepada suspek kemudian datang semula ke plaza itu dan menyerang pekerja kedai yang membantu memberkas suspek.

Pergaduhan tercetus di antara dua kumpulan di luar Plaza Low Yat pada Ahad selepas polis mengarahkan kumpulan yang ramai di luar premis itu bersurai.