Tidak terlintas di fikiran Hafis Danial, 20, bahawa kata-kata itu menjadi pesanan terakhir daripada ayahnya yang pergi buat selama-lamanya pada petang Jumaat.

Bapanya, Hambal Rudin Hassan, 51, yang bekerja sebagai seorang juruukur di Hutan Melintang dipercayai baru sahaja balik dari kerja sewaktu terlibat dalam kemalangan yang meragut nyawanya berhampiran Jambatan Pulau Besar, Jalan Teluk Intan-Bota di sini pada Jumaat.

Hafis berkata, kali terakhir beliau berbual-bual dengan ayahnya ialah di stesen bas sewaktu beliau mahu ke Shah Alam bagi menyambung pengajian di sebuah kolej swasta di sana.

“Ayah berpesan supaya belajar elok-elok, banyak kali ayah menyebutnya, seperti satu ingatan untuk saya agar terus belajar dan tidak hilang arah, tapi sekalipun tidak saya sangka itu pesanan terakhir darinya ketika dia sudah tiada,” ujarnya menahan sebak.

Anak sulung dari empat beradik itu berkata, pada kebiasaannya beliau akan meluangkan masa di Shah Alam pada waktu cuti namun kali ini beliau berasa tidak sedap hati dan pulang ke Changkat Lada.

Jelasnya, beliau sempat berjumpa dengan ayahnya pada awal pagi Jumaat dan dia perasan kelakuan ayahnya berubah menjadi seorang yang pendiam dan tidak banyak bercakap namun dia tidak mengesyaki itu adalah petanda bahawa ajal ayahnya sudah dekat.

“Saya menerima panggilan daripada mak saudara mengenai sebuah motor berwarna biru yang terlibat dalam kemalangan, dan pada waktu itu saya baru sahaja melawat kubur opah.

“Sebaik sahaja saya tiba di jambatan itu, polis mengangkat payung untuk pengecaman mayat oleh waris dan saya rasa dunia saya gelap bila melihat ayah saya terbaring, berlumuran darah,” katanya kepada Astro AWANI.

Hafis, yang kelihatan menahan kesedihan berkata, beliau akan berpegang kepada janji terakhir kepada ayahnya untuk belajar sebaik-baiknya dan akan tabah untuk keluarganya.

“Saya kena jadi ketua keluarga sekarang, esok saya akan uruskan soal pengkebumian dan saya tahu, ini merupakan Hari Ibu paling sedih untuk mak saya.

“Tapi kita kena terima ketentuan Allah, saya redha dan saya akan teruskan tanggungjawab ini,” katanya.