MACHANG: Jabatan Penerangan (JaPen) Kelantan telah menggerakkan jenteranya untuk membuat hebahan berhubung persediaan menghadapi cuaca panas ke seluruh jajahan di negeri itu sejak beberapa minggu lepas.

Pengarahnya Mohd Nur Aswadi Md Nor berkata hebahan melalui Info On Wheels (IOW) itu, adalah satu daripada pendekatan agensi berkenaan dalam membantu usaha menyampaikan maklumat serta saranan kerajaan kepada orang ramai berkaitan langkah penjagaan menghadapi peralihan monsun ketika ini.

"Kita mahu memberi maklumat yang tepat dan kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan menjaga kesihatan pada musim panas.

"Kita telah gerakkan kesemua 10 kenderaan siar raya ke semua jajahan di Kelantan agar masyarakat dapat mengambil langkah penjagaan sewajarnya, seterusnya mengelak sesuatu yang tidak diingini daripada berlaku," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di Program Demokrasi Kita @ Kelab Malaysiaku Peringkat Kelantan di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Machang, di sini hari ini.

Program tersebut bagi memberi pendedahan kepada pelajar tentang negara berpelembagaan, selain diadakan simulasi pengundian yang dihadiri 320 pelajar daripada 80 sekolah menengah di negeri ini.

Dalam pada itu, Muhd Nur Aswadi berkata satu kerjasama dengan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) juga sedang dirangka bagi tujuan yang sama.

"Buat masa ini kita menyalurkan maklumat berhubung persediaan menghadapi musim panas melalui kumpulan aplikasi WhatsApp guru untuk disebarkan kepada pelajar.

"Kita akan mengambil beberapa pendekatan lain dengan kerjasama JPN selepas mesyuarat bersama yang akan dilakukan dalam masa terdekat," katanya.

-- BERNAMA