KUALA LUMPUR: Allahyarham Benjy yang meninggal dunia pada Ahad selamat dikebumikan di Pemakaman Waqaf Pasar 4 Klambir Lima Kampung, Medan, Indonesia pada Isnin.

Upacara pengebumian pelakon yang juga anak kepada aktres Allahyarham Azean Irdawaty itu selesai sekitar pukul 11.45 tengah hari (waktu Indonesia).

Urusan pengebumian Benjy atau nama sebenarnya, Khaeryll Benjamin Ibrahim dikendalikan oleh Penjara Tanjung Gusta dan Konsulat General Malaysia di Medan.

Keluarga Benjy yang terdiri daripada ayahnya Khairil Anwar Zainal Mukhtar Rashidi dan anak tunggalnya,  Firdaus Juan Benjamin, 16, turut berkesempatan melihat proses pengebumian Allahyarham menerusi panggilan video dengan kakitangan penjara.

Tidak ketinggalan dua adik Allahyarham, Elza Irdalynna dan Inessa Irdayanty juga berpeluang melihat saat-saat terakhir abang kesayangan mereka disemadikan.

Menurut Inessa Irdayanty, keluarganya dimaklumkan segala kos pembiayaan pengurusan jenazah abangnya itu ditanggung sepenuhnya oleh pihak penjara.

“Sehubungan itu, kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang menawarkan bantuan untuk pembiayaan pengurusan jenazah.

“Sekiranya, masih ada yang mahu berbuat demikian (memberi sumbangan), kami minta anda untuk salurkan sumbangan kepada mana-mana pihak yang memerlukan atas nama Allahyarham Ben (panggilan buat Benjy) dan sedekahkan Al-Fatihah,” kata Inessa dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Sementara itu, Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) yang diwakili Setiausaha Agungnya, Hafiz Nafiah turut berkesempatan menyaksikan proses pengkebumian Benjy menerusi siaran langsung video bersama keluarga dan anak Allahyarham.

“Alhamdulillah semua urusan dipermudahkan oleh Allah untuk Benjy pulang ke negara abadi. Andai ada kesilapan yang pernah arwah lakukan saya memohon semua pihak untuk memaafkan beliau dunia dan akhirat.

“Sesungguhnya Benjy adalah seorang manusia yang sangat kuat dan hebat untuk lalui segalanya dengan sendiri sehingga hujung nyawa,” kata Hafiz lagi.

Pada Ahad, Astro AWANI melaporkan, Benjy Ibrahim menghembuskan nafas terakhir pada usia 43 tahun di sebuah hospital di Medan.

Berita duka pemergian Benjy itu dimaklumkan oleh ayah Benjy, Khairil Anwar.

“Ben (panggilan buat Benjy) meninggal di hospital Medan Indonesia akibat Asma hari ini,” kata Khairil Anwar menerusi kiriman mesej kepada Astro AWANI.