KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menegaskan, beliau tidak kisah mengambil keputusan 'flip-flop' sekiranya tindakan itu demi untuk meringankan beban rakyat.

Memberitahu Dewan Rakyat, Perdana Menteri berkata, jika beliau tidak membuat keputusan 'flip-flop', rakyat akan terbeban dengan beberapa keputusan yang dibuat oleh pentadbiran kerajaan sebelumnya.

Bagaimanapun, Anwar berkata, keputusan meneruskan pemberian subsidi ayam, telur serta biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang diumumkan baru-baru ini bukan 'flip-flop', sebaliknya, ia merupakan dasar baharu di bawah Kerajaan Perpaduan.

"Kalau pun 'flip-flop' (berubah-ubah) untuk bantu rakyat, saya akan 'flip-flop'

"Kalau tak mahu 'flip-flop', keputusan Kabinet dulu, masa Perikatan Nasional (PN) apa dia? Naik elektrik untuk semua (tetapi) saya tukar.

"Maknanya, Perdana Menteri (dari) Tambun, tukar (keputusan Kabinet terdahulu). 'Flip-flop' tak bebankan rakyat (dan) tak nak naikkan tarif elektrik," katanya semasa sesi pertanyaan menteri di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian menjawab soalan tambahan Datuk Zulkafperi Hanapi (PN-Tanjung Karang) yang membangkitkan persoalan mengenai dasar 'flip-flop', antaranya isu pemberian subsidi ayam dan telur serta biasiswa JPA dalam bidang perubatan, pergigian dan farmasi.

Zulkafperi dalam masa sama turut bertanya adakah Perdana Menteri bercadang untuk menarik balik kenyataan dibuat olehnya sebelum ini kononnya perolehan vaksin COVID-19 dilakukan tanpa persetujuan Peguam Negara.

Mengulas lanjut, Anwar berkata, keputusan tiada lagi subsidi ayam dan telur daripada kerajaan bermula 1 Julai adalah keputusan lama dan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan hanya mengumumkan mengikut proses.

Bagaimanapun, kata beliau, selepas diteliti dan tindakan itu akan membebankan rakyat, Kerajaan Perpaduan mengambil keputusan untuk menyambung subsidi tersebut.

Anwar berkata, perkara sama turut dilakukan melibatkan program biasiswa di bawah JPA khususnya untuk pelajar jurusan perubatan, pergigian dan farmasi.

"Keputusan JPA ini keputusan lama, ada rekod. Saya hadir mesyuarat JPA, memang ada keputusan lama untuk mengkaji semula dan menghentikan (biasiswa). Yang diumumkan itu keputusan lama.

"Bila saya pengerusikan mesyuarat JPA, keputusannya yang saya buat ialah sambung biasiswa," kata beliau lagi.