Kelantan menarik balik saman yang dikemukakan terhadap Petronas dan Kerajaan Persekutuan berhubung tuntutan royalti pada 2011.

Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob berkata penarikan saman itu diputuskan pada Mesyuarat Majlis Kerajaan Kelantan yang berlangsung hari ini selepas mengambil kira kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada Mesyuarat Jawatankuasa Kewangan Negara sebelum ini yang berjanji untuk menyerahkan bayaran tunai petroleum kepada negeri-negeri terlibat.

"Kerajaan Kelantan amat yakin dengan janji yang dibuat oleh Perdana menteri dalam mesyuarat itu, dan kita secara rasminya menarik balik (saman tersebut serta-merta)," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Kerajaan Kelantan di Kompleks Kota Darul Naim di sini, hari ini.


Ahmad berkata beliau tidak dapat menyatakan jumlah sebenar tuntutan royalti terhadap Kerajaan Persekutuan namun akan 'merujuk kepada angka-angka yang dikeluarkan oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab'.

Katanya beliau ataupun Timbalan Menteri Besar Datuk Mohd Amar Nik Abdullah akan mengadakan pertemuan dengan Tun Dr Mahathir bagi membincangkan perkara berkenaan dengan lebih lanjut.

Sebelum ini, Kerajaan Negeri Kelantan menyaman Petronas atas dakwaan melanggar kontrak berhubung pembayaran wang tunai yang patut dibayar kepada kerajaan Negeri Kelantan berhubung pendapatan hasil minyak.

Dalam pernyataan tuntutan, kerajaan negeri itu antara lain memohon supaya dikeluarkan perintah terhadap Petronas agar membuat bayaran penuh dan mendedahkan semua fakta berkaitan dengan pembayaran wang tunai yang patut dibayar kepada Kelantan, termasuk sepanjang tempoh petroleum dikeluarkan, ditemui atau diperolehi di luar pesisir Kelantan; kawasan atau blok dari tempat petroleum itu ditemui atau diperolehi; dan jumlah pembayaran wang tunai yang patut dibayar kepada Kelantan.

-- BERNAMA