SUNGAI SIPUT: Kementerian Pendidikan menerima 69 aduan berkaitan kegiatan buli di sekolah seluruh negara melalui portal aduan buli, semenjak ia dilancarkan seminggu yang lalu.

Ia menunjukkan peningkatan apabila Isnin lalu sebanyak 19 aduan berhubung perkara itu direkodkan menerusi portal sama.

Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Radzi Jidin berkata daripada jumlah berkenaan, satu aduan yang disalurkan menerusi platform Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPA) telah diselesaikan.

Walau bagaimanapun beliau tidak memperincikan lebih lanjut berhubung kes yang telah diselesaikan itu.

“Menerusi portal ini, melalui SISPA, sebanyak 28 aduan telah diterima dan daripada itu satu kes telah diselesaikan.

“Manakala, melalui email ada dua pertanyaan, tujuh panggilan pertanyaan melalui talian tetap, 10 panggilan pertanyaan melalui telefon mudah alih serta 20 pertanyaan melalui melalui WhatsApp dan dua aduan melalui WhatsApp turut diterima,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Program Wacana Dr Radzi Jidin Bersama Komuniti Orang Asli di Pusat Pentadbiran dan Pusat Komersial Orang Asli One Stop Center (OAOSC) di sini, pada Khamis.

Pada masa sama, Radzi berkata, kewujudan portal itu juga dilihat dapat memberi ruang keselesaan terhadap ibu bapa untuk menyampaikan aduan secara terus kepada kementerian sekiranya ada anak mereka yang terlibat mahupun menjadi mangsa buli.

Katanya ini kerana sebelum ini ada ibu bapa yang tidak mahu membuat laporan kepada pihak sekolah kerana bimbang aduan mereka itu tidak diambil perhatian atau cuba ‘disorok’.

Beliau juga memberi jaminan bahawa maklumat pengadu akan selamat di Kementerian Pendidikan bagi memastikan tiada pengadu mahupun anak-anak mereka tidak diganggu selepas aduan dibuat.

“Mesej yang kita hendak sampaikan adalah bahawa kementerian amat tegas apabila menyentuh soal buli terutama dalam kalangan murid dan pelajar sekolah.

“Kita memang tidak berkompromi dalam soal ini. Justeru kita mahu masyarakat dan anak-anak kita melihat bahawa gejala buli ini memberi implikasi besar (buruk) kepada pembuli mahupun mangsa buli,” jelas beliau.

Pada Khamis minggu lalu, Kementerian Pendidikan melancarkan portal aduan buli yang melibatkan kerjasama dengan Kementerian Dalam Negeri dan pelbagai lagi agensi lain.

Portal aduan buli yang boleh diakses di laman sesawang https://www.moe.gov.my/aduanbuli itu menyediakan tiga saluran untuk orang awam, mangsa, ibu bapa atau penjaga melaporkan sebarang kejadian buli di sekolah.

Saluran berkenaan adalah melalui talian khas aduan buli (03-88849352), emel ([email protected]) atau aduan SISPA KPM yang tersedia di portal aduan itu.