LAWAS: Rakyat terutama generasi muda perlu melihat kemerdekaan bukan hanya bebas daripada penjajah semata-mata, sebaliknya sebuah kebebasan untuk rakyat sendiri mencorak negara seterusnya menjamin kehidupan lebih baik untuk generasi akan datang.

Timbalan Premier Sarawak Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan berkata kebebasan penting bagi memastikan Malaysia dibentuk tanpa pengaruh luar yang mempunyai agenda sendiri sekali gus memastikan negara berada di landasan yang betul untuk terus maju.

"Kita harus pastikan anak bangsa kita punyai nilai baik dengan adat resam, sopan santun dan akhlak baik selain keteguhan sosial. Kita harus punyai keyakinan diri, tanamkan diri kita bahawa kita boleh buat sesuatu lebih baik dari hari ini dan esok akan lebih cemerlang.

"Hasrat kita bukan hanya untuk merdeka, kita mahu kebebasan untuk negara dan negeri agar dapat dibangun ikut acuan sendiri, kita mahu terus maju ke depan dengan cara sendiri," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap melepaskan konvoi Kembara Merdeka Jalur Gemilang (KMJG) 2023 Integrasi melibatkan 70 peserta dari Sabah, Sarawak dan Labuan di sini semalam.

Turut hadir Pengarah Jabatan Penerangan (Japen) Sabah Jainisah Mohd Noor, Pengarah Japen Sarawak Jaafar Jantan dan Pengarah Japen Labuan Azman Sipan.

Konvoi KMJG 2023 yang bertujuan menyemarakkan sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia telah bermula di Sipitang, Sabah pada Sabtu dan singgah di Lawas pada Ahad.

Awang Tengah berkata dalam membentuk negara ini, usaha inklusif Malaysia yang memberikan perhatian kepada setiap kaum dan kawasan perlu diteruskan bagi memastikan setiap rakyat dapat menikmati keamanan serta kemakmuran.

"Kita mahu pembangunan bukan sahaja tertumpu kepada suatu tempat atau kawasan, ia harus melibatkan semua kawasan dan kaum. Sebab itu perlu bagi Sarawak dan Sabah diberi peruntukan saksama," katanya.

Beliau berkata rakyat juga harus menghayati prinsip yang terkandung dalam Rukun Negara supaya dapat bersama-sama membentuk Malaysia menjadi negara terbaik.

-- BERNAMA