KUALA LUMPUR: Kepimpinan wanita perlu terus diangkat kerana berupaya memberikan impak yang besar kepada sesebuah organisasi.

Meletakkan sasaran untuk sekurang-kurangnya 30 peratus wanita memegang jawatan sebagai pembuat keputusan dalam mana-mana organisasi dilihat mampu meningkatkan kepelbagaian gender di peringkat lebih tinggi dan mengurangkan ketaksamaan gender yang dilihat masih berlaku sehingga hari ini.

Bagaimanapun, perdebatan mengenai wanita dan kepimpinan sentiasa hangat, lebih-lebih lagi apabila melibatkan kemampuan mereka dalam pengurusan utama dan pembuat keputusan pelbagai sektor.

Acap kali wanita perlu bekerja dua kali lebih keras terutamanya dalam industri yang didominasi lelaki untuk mendapatkan penghormatan atau pengiktirafan.

Antara lain, wanita yang sudah berkahwin juga sering dipertikaikan kedudukan mereka dalam menyeimbangkan tanggungan komitmen antara kerja dan keluarga.

Persepsi tersebut perlu diubah segera dan seharusnya membuka ruang seluasnya untuk wanita mengambil tempat sebagai pemimpin masyarakat dan negara.

Aspirasi mencapai kesaksamaan dalam semua aspek bagi wanita, sangat perlu dijadikan asas kepada setiap langkah strategik membangunkan masyarakat.

Oleh itu, LINC@Astro AWANI - The New Normal Series S42 mengajak semua untuk bersama-sama menyertai webinar bertajuk “30% Of Women In Leadership NOW! The Game Plan” untuk membantu dan memperkasakan kedudukan wanita dalam kepimpinan masa kini. 

Daftar sekarang di www.linc.astroawani.com, pada 30 Mac, jam 11 pagi.

Panel yang akan menyertai sesi ini ialah Pengerusi Yayasan AIDS Malaysia, Profesor Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman; Ketua Pegawai eksekutif Yayasan Sime Darby, Dr Yatela Zainal Abidin; Perunding obstetrik dan ginekologi KPJ Health, Dr Imelda Balchin; dan Pengasas dan Pengerusi Persatuan Whaidayah Malaysia, Norlela Mokhtar.

Sesi akan dikendalikan penyampai kanan Astro AWANI, Melisa Idris.