IPOH: Kerajaan Perak sentiasa menyokong usaha dan penghasilan produk inovasi dan akan berusaha membantu mengkomersialkan produk baharu tersebut, kata Menteri Besar Datuk Seri Saarani Mohamad.

Beliau berkata usaha terbabit akan dilaksanakan dengan kerjasama syarikat berkaitan kerajaan (GLC) bagi tujuan dipatenkan dan didaftarkan sebelum dapat memasarkannya.

"Pertama kena patenkan dahulu, sebelum paten perlu buat penambahbaikan dan kita akan cari satu GLC untuk mendaftarkan ia untuk dipasarkan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri sambutan Hari Inovasi Peringkat Negeri Perak Darul Ridzuan Tahun 2023 di sini pada Rabu.

Terdahulu dalam ucapannya Saarani berkata penganjuran Hari Inovasi menyasarkan penyertaan khususnya dalam kalangan penjawat awam, namun tahun ini empat kategori baharu dibuka melibatkan institusi pengajian tinggi, sekolah menengah dan rendah serta akar umbi.

"Kerajaan Negeri sedar bahawa semangat berinovasi ini perlu dititikberatkan seawal di bangku persekolahan atau seawal usia supaya lebih ramai insan dinamik dan berdaya cipta dapat dilahirkan," katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri turut menaikkan hadiah kemenangan sekali ganda berbanding tahun lepas dengan Johan akan membawa pulang RM10,000, naib johan RM8,000 dan ketiga RM5,000.

Sementara itu, Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG) Perak dinobatkan sebagai juara utama bagi Anugerah Inovasi Menteri Besar (AIMB) melalui projek inovasi teknologi lestari bumi hijau dengan mengitar semula sisa kapur karbida untuk penghasilan kalsium karbonat (PPC) sebagai bahan pengisi dalam pembuatan cat komersial.

Inovasi itu adalah teknik menukarkan sisa industri gas asitilena iaitu kapur karbida menjadi batu kapur sintetik yang bergred tinggi dan membawa pulang hadiah wang tunai RM50,000 berserta piala iringan bagi AIMB selain turut memenangi Anugerah Inovasi Lestari Bumi Hijau dengan hadiah RM10,000.

Sebanyak sembilan kategori dipertandingkan dalam acara tahunan itu iaitu Anugerah Inovasi Terbuka (AI Terbuka); Anugerah Inovasi Lestari Bumi Hijau (AILBH); Anugerah Inovasi Pejabat Daerah dan Tanah (AIPDT); Anugerah Inovasi Pihak Berkuasa Tempatan (AIPBT); Anugerah Inovasi Institut Pengajian Tinggi (AIIPT); Anugerah Inovasi Akar Umbi (AIAU), Anugerah Inovasi Sekolah Menengah (AISM) dan Anugerah Inovasi Sekolah Rendah (AISR).

Kategori AI Terbuka dimenangi Markas Udara Tentera Laut Diraja Malaysia, Pejabat Daerah dan Tanah Perak Tengah pula menjuarai kategori AIPDT manakala Majlis Daerah Tanjong Malim menang kategori AIPBT.

Kategori AIIPT diungguli oleh Institut Latihan Perindustrian Perak, Persatuan Inventif Bagan Datuk Perak muncul juara bagi kategori AIAU manakala kategori AISM disandang SMK Seri Samudera dan SK Marian Convent Kinta Utara juara bagi kategori AISR.

-- BERNAMA