REMBAU: Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar akan menjadi menteri seterusnya menerima vaksin COVID-19, dijadualkan pada jam 1.30 tengah hari nanti.

Begitupun, beliau tidak akan menerima suntikan vaksin Pfizer BioNTech sebaliknya menerima vaksin buatan syarikat biofarmaseutikal, Sinovac.

Difahamkan, selain beliau, seramai 10 orang petugas barisan hadapan akan menerima suntikan sama di Hospital Rembau pada Rabu.

Ketua Penyelia Jururawat Hospital Rembau, Salha Abd Samad dijadualkan melakukan suntikan kepada Khairy Jamaluddin.

Ketua Setiausaha Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Datuk Ir Dr Siti Hamisah Tapsir, Pengarah Kesihatan Negeri Sembilan, Datin Dr Harlina Abdul Rashid dan Pengarah Hospital Rembau, Dr Fatin Mahirah Mahmud dijadualkan hadir dalam majlis tersebut.

Ahli Parlimen Rembau itu pada 15 Mac lepas berkata, Malaysia akan menggunakan vaksin keluaran China itu mulai 18 Mac ini di Hospital Rembau, Negeri Sembilan.

"Pada 18 Mac, kita akan mula vaksinasi menggunakan vaksin Sinovac di Hospital Rembau dan sayalah orang pertama akan guna vaksin itu," katanya dalam sidang media mingguan pada Isnin lepas.

Perkembangan terbaharu itu sejajar dengan kenyataan Khairy Jamaluddin sebelum ini yang menegaskan beliau akan mengambil vaksin seterusnya yang diluluskan dan tidak akan mengambil vaksin Pfizer.

Beliau berkata demikian bagi menunjukkan kepada umum bahawa mana-mana jenis vaksin pun adalah dipercayai dan mampu menjalankan fungsinya.

Menurutnya, tidak kiralah vaksin seterusnya nanti adalah Sinovac atau Sputnik V, mana yang diluluskan terlebih dahulu, itulah yang beliau akan ambil.

Pada 27 Februari 2021, bekalan pertama vaksin COVID-19 buatan syarikat biofarmaseutikal, Sinovac tiba ke tanah air kira-kira jam 9.00 pagi.

Sebanyak 200 liter vaksin dalam bentuk cecair secara pukal diterbangkan dari China ke Malaysia dengan penerbangan Passenger-to-Cargo (P2C) menggunakan pesawat Airbus 300.

Cecair tersebut kemudian akan diproses, diisi dan dibungkuskan oleh Pharmaniaga LifeScience Sdn Bhd menjadi lebih 300,000 dos daripada 14 juta dos yang dijadualkan diterima Malaysia secara berperingkat.

Perjalanan vaksin itu dari kilang Sinovac di Beijing, China telah diuruskan oleh Sinovac dan Pharmaniaga Logistics Sdn Bhd melalui perjanjian di peringkat global.

Untuk rekod, Malaysia telah meluluskan pendaftaran bersyarat Sinovac dan satu lagi vaksin keluaran Sweden, AstraZeneca, 2 Mac lalu.