KUALA LUMPUR: Seorang peniaga didakwa di Mahkamah Sesyen Selayang hari ini, atas pertuduhan membuat dan memuat naik penyataan bersifat jelik terhadap Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor (kawasan Gombak) A Rahim Ahmad Kasdi, menerusi aplikasi WhatsApp pada Ogos tahun lepas.

Bagaimanapun, Mohd Yunus Mahmood, 58, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Hakim Maziah Joary Mohd Tajudin.

Tertuduh didakwa telah menggunakan perkhidmatan aplikasi Whatsapp melalui akaun Whatsapp yang menggunakan nombor telefon atas nama profil  ‘Suara Keramat’, secara sedar telah membuat dan memuat naik komunikasi dalam kumpulan ‘GombakPKR Setia’ suatu penyataan yang jelik sifatnya terhadap ‘Rahim
Kasdi’, dengan niat untuk menyakitkan hati orang lain.


Kesalahan itu didakwa dilakukan di sebuah restoran di Taman Sri Gombak di sini pada 10.29 malam, 2 Ogos 2020, mengikut Seksyen 233(1)(a) (iii) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 233(3) akta sama, yang membawa hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara tidak melebihi setahun atau kedua-duanya, dan boleh juga didenda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari jika kesalahan itu berterusan selepas pensabitan, jika sabit kesalahan.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM6,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 23 April ini untuk sebutan semula kes.

Dalam prosiding itu, pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Nurul’ Ain Shae, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.


-- BERNAMA