PUTRAJAYA: Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil akan mengambil tindakan undang-undang terhadap individu yang memfitnah dirinya berhubung isu penganjuran konsert Coldplay.

Jelasnya, perkara itu terkait dengan satu hantaran grafik yang mengaitkan gambarnya yang mempunyai unsur fitnah dan berbeza dengan konteks sebenar.

Fahmi memberitahu, tindakan itu akan dibuat terhadap Gerakan Pengundi Sedar menerusi barisan peguamnya.

“Ia mendakwa konon saya mengucapkan ‘Alhamdulillah, konsert itu berjalan dengan baik’, walhal tuduhan ini bersifat fitnah malah berniat jahat.

““Ia lari daripada apa yang saya sebut sendiri dan saya akan minta peguam untuk teliti pihak yang membuat infografik berkenaan sebelum diambil tindakan undang-undang,” katanya ketika ditemui selepas Kongres PKR 2023 di sini pada Ahad.

Tambahnya, perkara itu bukan sesuatu yang baharu kerana tindakan sama telah dikenakan terhadap beberapa pihak sebelum ini tentang isu yang sama.

“Mereka memesongkan fakta dan dalam kes ini juga ada pihak-pihak tertentu dengan motif mereka yang tertentu telah pesongkan kenyataan yang saya buat.

“Jawapan itu saya jawab menerusi soalan seorang wartawan, dan ia sangat jelas dalam laporan berita tersebut jadi saya beri peringatan kepada para netizen.

“Kalau nak buat grafik janganlah sehingga memfitnah menimbulkan satu rasa benci terhadap individu termasuklah diri saya jadi kita akan ambil tindakan undang-undang dalam isu ini,” ujarnya lagi.

Konsert Coldplay yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil minggu lalu dihadiri kira-kira 85,000 penonton dengan bertemakan Music of the Spheres World Tour in Kuala Lumpur’.