KUALA LUMPUR: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) menempatkan 14 mesin pembungkusan makanan secara retort di lokasi yang melibatkan sektor perhotelan, katering dan pertanian di seluruh negara, setakat 31 Julai lepas.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Fuziah Salleh berkata inisiatif KPDN dengan kerjasama SnapGo Technologies Sdn Bhd (SnapGo) itu bagi menghasilkan produk makanan retort yang berkualiti.

"Produk ini mampu bertahan bagi tempoh 18 hingga 24 bulan serta boleh disimpan dalam suhu bilik tanpa perubahan rasa, rupa dan nutriennya," katanya dalam kenyataan sempena majlis perasmian Bilik Pameran SnapGo sebagai Rakan Strategik Utama Food Bank Malaysia hari ini.

Fuziah berkata produk SHRTE itu juga sesuai bagi semua keadaan terutama dalam usaha memberi bantuan dan sumbangan kepada golongan yang memerlukan pada waktu kecemasan serta semasa bencana.

Beliau berkata menerusi pengagihan produk makanan retort yang bersifat sedia untuk dimakan itu, mangsa banjir akan mendapat bekalan makanan terlebih dahulu sementara menunggu bantuan lain tiba.

Sementara itu, Fuziah berkata hingga 31 Julai lepas, seramai 82,488 mahasiswa mendapat manfaat daripada Program Food Bank Siswa yang digerakkan di 30 institusi pengajian tinggi.

Selain itu, menurutnya hingga kini terdapat 48 penyumbang yang aktif membantu menggerakkan Program Food Bank Malaysia di seluruh negara termasuk pasar raya dan badan bukan kerajaan (NGO).

-- BERNAMA