ALOR SETAR: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) bersedia menawarkan khidmat kaunseling kepada keluarga jururawat yang maut disyaki ditikam suaminya di Arau, Perlis Sabtu lepas termasuk dua anaknya berusia lapan dan 10 tahun.

Timbalan Menterinya Aiman Athirah Sabu berkata KPWKM melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) akan melawat keluarga mangsa serta menemui dua adik-beradik itu petang semalam.

"Petang ini kita akan menziarahi keluarga ini dan anak-anak mangsa terlibat untuk melihat apa yang boleh JKM bantu tawarkan termasuklah bantuan kaunselor, bantuan kaunselor adalah penting untuk diberikan kepada mereka selain wang ringgit untuk kehidupan mereka akan datang.

"Sudah tentu dia akan melalui proses seperti mana kanak-kanak lain selepas melihat kepada kesan psikologi yang mungkin mereka lalui, bukan sahaja anak-anak ini tetapi juga keluarga kepada jururawat (mangsa) terlibat," katanya kepada pemberita pada Program Jerayawara Kasih KPWKM@Advokasi Antigangguan Seksual peringkat negeri Kedah di sini semalam.

Mengulas lanjut, Aiman Athirah berkata pihaknya juga akan mengenal pasti anggota keluarga yang sesuai untuk menjaga dua beradik itu.

"Dia mesti balik kepada orang yang layak dan sesuai dan itu akan dikenal pasti bersama JKM dan juga ahli keluarga yang mana paling layak dan sesuai menjaga anak-anak tersebut, di peringkat kerajaan kita akan menawarkan bantuan kanak-kanak untuk mereka sepanjang berusia 18 tahun ke bawah," katanya.

Sabtu lepas, media melaporkan jururawat Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di Kangar yang berusia 31 tahun itu maut dipercayai ditikam suaminya ketika hendak keluar bekerja pada pukul 6 pagi.

Suspek berusia 38 tahun yang juga bekas tentera itu direman selama tujuh hari bagi membantu siasatan.

--BERNAMA