AKSES dan kunjungan doktor kepada Alexei Navalny di penjara dinafikan ketika laporan mengatakan kesihatan pemimpin pembangkang Rusia itu merosot teruk akibat mogok lapar.

Pasukan doktor Navalny memberitahu bahawa mereka menghabiskan masa dua jam di luar penjara di Pokrov tetapi tidak dibenarkan masuk.

Dalam satu kenyataan video yang disiarkan di Twitter pada Ahad, salah seorang doktor peribadinya, Anastasiya Vasileya, mendakwa tindakan itu sebagai kejam.

Anggota pasukannya berkongsi kebimbangan mengenai keadaan Navalny di mana ahli terapi jantungnya mendakwa kesihatannya semakin merosot.  

Hasil ujiannya menunjukkan peningkatan kadar kalium, yang boleh menyebabkan serangan jantung, dan tanda-tanda kegagalan buah pinggang. 

Isu Navalny | Kunjungan dan akses doktor Navalny dinafikan


Navalny adalah pesaing dekat Presiden Rusia Vladimir Putin yang paling lantang.

Navalny memulakan mogok lapar lebih dari tiga minggu yang lalu memprotes tindakan pihak berkuasa penjara yang tidak membenarkannya berjumpa doktor swasta.

Ia bagi diagnosis sakit belakang yang teruk dan kehilangan deria rasa di kakinya.

Navalny ditahan pada 17 Januari ketika dia kembali ke Rusia dari Jerman, di mana dia menghabiskan lima bulan untuk pulih dari keracunan agen saraf yang didakwa dilakukan Kremlin.

Pegawai Rusia menafikan penglibatan mereka, bahkan mempersoalkan dakwaan Navalny diracun.

Navalny diperintahkan untuk menjalani hukuman penjara selama 2 tahun 6 bulan kerana rawatannya yang lama di Jerman melanggar hukuman yang ditangguhkan yang telah dijatuhkan kerana kesalahan penipuan dalam kes yang didakwa bermotifkan politik.