CYBERJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi jaminan akan terus memastikan setiap individu patuh kepada undang-undang dan tidak terlepas daripada membayar cukai.

Jelas beliau, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) layak diberikan kuasa untuk menjalankan siasatan terhadap mana-mana individu yang mengelak daripada menjalankan tanggungjawab itu, termasuk golongan-golongan kaya.

"Ini sebagai dorongan, selagi saya diberi amanah pimpin kerajaan ini, saya mahu rakyat sama ada kecil atau kaya tunduk kepada hukum (undang-undang) dan tidak terlepas daripada membayar cukai.

"Tanggungjawab saudara yang kena pastikan, kalau dapat dilaksanakan, saya percaya hasil kita akan terus meningkat lebih daripada prestasi yang cukup baik dicatatkan tahun lalu," katanya.

Ujar beliau, individu terutamanya golongan kaya seperti konglomerat serta syarikat-syarikat besar mempunyai hasil yang mencukupi untuk menjalankan tanggungjawab membayar cukai yang dilaksanakan di negara ini.

"Tahun ini, tahun 2023, 130,000 individu yang tergolong dalam kemiskinan tegar, itu kita bebaskan dan kita mampu bebaskan dengan hasil sumbangan dalam negeri.

"Tahun ini kita mulakan gerakan supaya anak di sekolah tidak pergi ke sekolah yang mana tandas rosak, (memberikan perhatian terhadap) klinik desa, saya mengambil ketetapan membelanjakan RM1 bilion untuk sekolah daif dan klinik yang lain. Ini dapat dilakukan hasil daripada sumbangan saudara dan saudari," jelasnya dalam ucapan.

Beliau berkata demikian dalam majlis perasmian Hari Hasil ke-27 di Menara Hasil, Cyberjaya pada Isnin.

Turut hadir dalam majlis itu, ialah Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Seri Ahmad Maslan, Ketua Setiausaha Perbendaharaan Kementerian Kewangan, Datuk Johan Mahmood dan Ketua Pegawai Eksekutif LHDN, Datuk Mohd Nizom Sairi.