KUALA LUMPUR: Kerajaan harus melibatkan Menteri Luar dalam Majlis Keselamatan Negara (MKN) secara tetap, menerusi pindaan kepada Akta Keselamatan Negara.

Tegas Ahli Parlimen Ipoh Timur, Howard Lee, hakikatnya, dasar dan hubungan dengan negara lain mempunyai kesan langsung terhadap keselamatan negara.

Oleh itu, katanya, penglibatan tetap Menteri Luar dalam MKN selari dengan perubahan landskap global yang kini bersifat multipolar yang memerlukan penglibatan langsung Kementerian Luar dalam majlis berkenaan untuk memastikan usaha diplomasi dan hubungan luar negara, mencerminkan situasi global semasa.

“Diplomasi, selayaknya perlu diberi kedudukan terbaik dalam pembangunan polisi negara. Namun, manakan mampu ia berjaya memandangkan dasar keselamatan negara kita pun, melalui MKN sendiri, meskipun Menteri Luar boleh dijemput, ia tidak melibatkan Kementerian Luar Negeri secara hakiki,” jelas Howard ketika ditemui di Lobi Parlimen pada Isnin.

Pada masa sama, Howard percaya langkah ini berupaya meletakkan kedudukan Malaysia sebagai  pemimpin kuasa tengah (middle power) di rantau ini.

Beliau menambah, tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengadakan lawatan ke Indonesia, Thailand dan Turkiye membuktikan Malaysia mempunyai kapasiti untuk mengembling usaha sebagai pemimpin ‘middle power’ itu.

“Dunia sekarang sudah melangkah ke erah multipolar dan Malaysia ada peluang keemasan untuk jadi pemimpin serantau dan memletakkan diri sebagai negara “kuasa pertengahan” dan menjadi pengembling kepada semua negara yang mahukan “active neautrality” sebagai norma yang baharu global,” jelas beliau lagi.