KUALA LUMPUR: Kerajaan dipertikai kerana masih mahu menerima cadangan WCT Holdings Bhd yang merancang untuk mengambilalih Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz (LTSAAS) membabitkan nilai RM3.7 bilion.

Pengasas Muda Malaysia, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, ia harus ditolak kerana tidak melalui proses yang betul termasuk platform Dewan Rakyat yang ditutup sehingga kini.

"Kenapa pilih WCT dan tidak menggunakan pelan asal, pelan strategik dan komprehensif bagi pembangunan jangka panjang LTSAAS?

"Kalau hendak melakukan proses ini, mengapa secara runding terus dan tidak berikan peluang orang lain memberikan cadangan tambah baik, kenapa tidak melalui tender terbuka supaya akhirnya rakyat mendapat nikmat terbesar, dan bukan tauke di luar sana?" soalnya ketika sidang media dalam talian pada Jumaat.

BACA: Jangan benarkan pihak lain ambil alih LTSAAS - Pengerusi Malaysia Airports

BACA: 
7 asas mengapa Lapangan Terbang Subang tidak wajar dijual, wajib dipertahankan - Asyraf Wajdi

Sebelum ini, Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB), Datuk Mohd Shukrie Mohd Salleh telah mengemukakan pelan strategik dan komprehensif bagi pembangunan jangka panjang LTSAAS kepada kerajaan.

Dalam satu kenyataan, pengendali lapangan terbang itu berkata, pelan pembangunan semula itu telah disahkan menerusi penanda aras yang luas dan penglibatan pihak berkepentingan berdasarkan tiga bidang utama iaitu ekosistem aeroangkasa, penerbangan perniagaan dan lapangan terbang komuniti bandar.

Sementara itu, Syed Saddiq mempersoalkan tindakan tergesa-gesa kerajaan yang melakukan tindakan itu semasa Parlimen ditutup dan tempoh darurat.

Laporan sebelum ini menyatakan WCT Holdings Bhd merancang untuk mengambil alih LTSAAS membabitkan nilai RM3.7 bilion melalui anak syarikatnya, Subang Skypark Sdn Bhd (SSSB) sehingga 2092.

Cadangan itu dikatakan sudah dibentangkan kepada Kementerian Pengangkutan dengan anggaran pelaburan awal RM3.7 bilion, iaitu RM1.7 bilion akan digunakan untuk terminal penumpang dan jet eksklusif yang dijangka dibuka 2027.

WCT dalam makluman kepada Bursa Malaysia baru-baru ini turut menjelaskan bahawa SSSB hanya mencadangkan untuk konsesi semula dan bukan mengambil alih LTSAAS.

Syarikat itu turut menjelaskan bahawa ia akan mengendalikan lapangan terbang itu di bawah pajakan dan kerajaan akan terus memiliki tanah dan LTSAAS, dengan cadangan itu ketika ini berada pada peringkat kertas konsep yang diserahkannya kepada Kementerian Pengangkutan, Kementerian Kewangan serta Kementerian Tenaga dan Sumber Asli pada 1 Mac lalu.