PUTRAJAYA:Malaysia akan melihat kepada tahap keberkesanan, kesan sampingan dan kualiti vaksin COVID-19 yang digunakan di United Kingdom (UK) sebelum membuat sebarang keputusan tentang penggunaannya di Malaysia, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Dr Noor Hisham berkata sekiranya pada tiga bulan pertama penggunaan vaksin tersebut di UK memberangsangkan dan kurang dokumentasi mengenai kesan sampingan, ia akan lebih meyakinkan Malaysia untuk menggunakan vaksin berkenaan.

"Apapun kita akan tunggu laporan ujian klinikal fasa tiga yang masih belum kita lihat dan belum dikaji sepenuhnya dan kita perlukan data-data sebelum sebarang keputusan dibuat.

"Perjanjian kita adalah vaksin tersebut perlu dan mesti didaftarkan kepada Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan Amerika Syarikat (FDA) dan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) Kementerian Kesihatan," katanya.

Beliau berkata UK akan menjadi negara pertama menggunakan kaedah darurat untuk penggunaan vaksin COVID-19 dengan dijangka sebanyak 40 juta dos vaksin akan diterima negara itu.

"Jadi kita ada masa untuk melihat penggunaan vaksin tersebut dalam kalangan penduduk di UK dan mungkin akan ada negara-negara lain yang menggunakan klausa tersebut iaitu menggunakan vaksin berkenaan secara kaedah darurat dan tidak mendaftarkan vaksin tersebut dalam badan pengawal selia mereka," katanya pada sidang media mengenai perkembangan COVID-19 di sini hari ini.

BACA: COVID-19: UK negara pertama luluskan vaksin Pfizer dan BioNTech

Namun, katanya di Malaysia tidak ada pengecualian dari segi pendaftaran vaksin secara darurat dan masih perlu melalui proses-proses sebagaimana yang telah ditentukan dalam akta bagi memastikan keselamatan dan keberkesanan vaksin tersebut.

Vaksin keluaran BioNTech Jerman dan rakan kongsinya di Amerika Syarikat (AS), Pfizer telah dibenarkan untuk penggunaan darurat di UK oleh Medicines and Healthcare products Regulatory Authority (MHRA).



-- BERNAMA