KUALA LUMPUR: Malaysia telah muncul sebagai negara paling penting dalam ASEAN untuk diceburi perniagaan, seperti yang ditunjukkan oleh Kajian Tinjauan Perniagaan UOB 2024 (PKS & Perusahaan Besar).

Kajian itu, yang meninjau 4,000 perniagaan merentasi tujuh pasaran utama di rantau ASEAN dan Greater China, mendedahkan bahawa kira-kira 3 daripada 5 perniagaan mengenal pasti ASEAN sebagai pasaran teratas untuk pengembangan dalam tempoh tiga tahun akan datang, manakala hanya 1 daripada 3 perniagaan menyatakan minat untuk memasuki Tanah Besar China.

"Dalam ASEAN, Malaysia adalah negara terpenting yang ingin diceburi perniagaan, diikuti Singapura, Thailand dan Indonesia," kata UOB dalam satu kenyataan.

Kini dalam tahun kelimanya, kajian tahunan itu berfungsi sebagai penyelidikan serantau utama UOB, mengukur prospek perniagaan dan jangkaan utama dalam kalangan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan perusahaan besar di seluruh Singapura, Indonesia, Malaysia, Thailand, Vietnam, Tanah Besar China dan Hong Kong, dengan skopnya diperluaskan tahun lepas untuk merangkumi pasaran ASEAN dan Greater China.

Walaupun dalam ketidaktentuan ekonomi semasa, UOB berkata lebih 80% perniagaan yang dikaji tidak sabar-sabar untuk meneroka pasaran antarabangsa, bertujuan untuk meningkatkan keuntungan dan reputasi mereka.

Minat ini amat kuat dalam kalangan syarikat Indonesia dan Vietnam, dengan dua sektor teratas yang menyasarkan pengembangan adalah pembuatan dan kejuruteraan, diikuti oleh teknologi, media dan telekomunikasi, seperti yang didedahkan oleh penemuan UOB.

Hampir lapan daripada 10 perniagaan berpandangan positif tentang persekitaran perniagaan semasa, dengan satu daripada empat menjangkakan peningkatan ketara dalam prestasi perniagaan tahun ini.

Walau bagaimanapun, banyak perniagaan kekal berhati-hati kerana kebimbangan mengenai kesan inflasi, kos operasi yang lebih tinggi dan pemulihan daripada kelembapan ekonomi secara keseluruhan.

Kajian itu juga menyerlahkan beberapa cabaran yang dihadapi oleh perniagaan, dengan 39% menunjukkan kesukaran untuk mencari rakan kongsi yang sesuai, 36% menyatakan kekurangan bakat/kepakaran dalaman untuk pengembangan luar negara, dan 35% menghadapi sokongan kewangan atau dana yang tidak mencukupi.

Lebih-lebih lagi, hampir 90% perniagaan mengakui kepentingan kemampanan, namun hanya 44% telah melaksanakan amalan mampan.

Begitu juga, kira-kira 90% perniagaan mengiktiraf kepentingan pengurusan rantaian bekalan, terutamanya di Tanah Besar China, Indonesia, Thailand dan Vietnam.

Untuk memastikan kestabilan rantaian bekalan, kira-kira tiga daripada 10 perniagaan mempelbagaikan rantaian bekalan mereka, menambah baik amalan pengurusan inventori dan memanfaatkan analisis data untuk membuat keputusan yang lebih pantas.

Syarikat sedang mencari lebih banyak sokongan, seperti insentif cukai/rebat, akses yang lebih mudah kepada pembiayaan/geran, dan peluang untuk kerjasama untuk menangani cabaran rantaian bekalan yang berterusan.

Mengenai pendigitalan, sekitar 4 daripada 5 perniagaan telah mendigitalkan operasi di sekurang-kurangnya satu jabatan dan merancang untuk meningkatkan perbelanjaan pendigitalan tahun ini.

Namun, penemuan itu juga menunjukkan perniagaan menjangkakan cabaran termasuk kebimbangan keselamatan siber, kos pelaksanaan yang tinggi, dan kekurangan kemahiran digital dalam kalangan pekerja dalam perjalanan pendigitalan mereka. - Dagang News